Osmidenní židovský svátek chanuka začíná tuto středu. Nejznámějším chanukovým znakem je postupné zapalování svíček na osmiramenném svícnu. Právě světlo svíček symbolizuje víru ve vítězství dobra nad zlem, svobody nad útlakem a poznání nad nevědomostí. Chanuka trvá osm následujících dní a je oslavována na celém světě a jako jediný z židovských svátků i veřejně v ulicích. „Není to ale svátek tak významný jako třeba pesach nebo ostatní poutní svátky,“ zmínil ředitel Židovského muzea v Praze Leoš Pavlát.
Už dnes odpoledne zažehl po západu slunce vrchní pražský rabín David Peter první svíci v Jeruzalémské synagoze v Praze. Podobně jako se v křesťanské tradici zapaluje každou adventní neděli jedna svíčka na adventním věnci, židé rozsvěcejí po osm dní svíce na osmiramenném svícnu, kterému se říká chanukija. „Je s tím spojená píseň, která připomíná historické události. Text písně je ze třináctého století, nicméně melodie je německá lidová z patnáctého století,“ řekl Pavlát.
Název svátku pochází z výrazu Chanu-ka, tedy zasvěcení Bohu nebo také znovuzasvěcení jeruzalémského chrámu. Židovské svátky se řídí židovským kalendářem. Nový rok je pro židy zpravidla na přelomu září a října, Chanuka pak připadá na adventní dobu.
Svíce se zapalují půl hodiny po východu hvězd, nejlépe na takovém místě, na kterém je uvidí co nejvíc lidí, například před domovními dveřmi nebo v okně směrem do ulice. Vždy od západu slunce až do půlnoci, kdy hoří světla ve svícnech, se v židovských domech nepracuje, ale zpívá a hraje. Kromě toho děti dostávají malé dárky.
Chanuka je veselý svátek, který židé po celém světě slaví doma i veřejně v ulicích. Některé židovské rodiny pořádají na počest svátku rodinnou hostinu, při které se mohou vyprávět příběhy o hrdinství Makabejských. Tradicí je pojídání různých pokrmů. „Protože symbolem je olej, dietologové by nebyli nadšeni, ale jsou to jídla na oleji, například koblihy nebo bramborák,“ řekl Pavlát.

Události ČT: Židům začíná chanuka
Události ČT: Židům začíná chanuka
události, 16.12.
Ředitel Židovského muzea v Praze Leoš Pavlát o chanuce
Svátek Chanuka je oslavou povstání Makabejců proti Seleukovské říši a opětovné vysvěcení druhého chrámu před více než dvěma tisíci let. Doprovází ho legenda o oleji do svícnu. Malý zbytek rituálně čistého oleje, který by stačil pouze na jeden den, hořel ve svícnu celých osm dní – tedy po celou dobu potřebnou na přípravu nového oleje. Chanuka je proto oslavou vítězství nad náboženskou perzekucí a Juda Makabejský se stal symbolem odporu proti okupantům a národním hrdinou.