Hektická doba Vánoc? Pramení hlavně z chaosu uvnitř nás, tvrdí psychiatr

Praha – Jsou to často uspěchané hodiny strávené v supermarketech či shánění dárků doslova na poslední chvíli. Poté už k salátu, rybě nebo řízku a posléze ke stromku mnozí padají uštvaní svátečně vybičovaným shonem. Vnější chaos je ale povětšinou odrazem chaosu, který má člověk v sobě, tvrdí psychiatr a teolog Max Kašparů. I rozdávání dárků se v takovém rozpoložení stává spíše nutnou povinností než radostí. A co je povinné, stává se spíše vyprázdněným a umělým, dodal v rozhovoru pro ČT24.

Nabídka v nespočetném množství obchodů od obřích až po nejmenší je, zdá se, nekonečná. A po pomalém odeznění krize už lidé v Evropě opět utrácejí o něco více. Obchodníci si mnou ruce, protože řada Čechů, a není to jen vánoční zvyk, nechává vše na poslední chvíli. Jak vnímat Vánoce v dnešní hektické době? „Ten chaos, který je kolem nás, je vnějším projevem chaosu, který má člověk v sobě,“ připomíná psychiatr.

Podobné rozpoložení má podle něj vliv i na mezilidské vztahy. „To se bohužel pak nedá zachránit ani nějakým 'povinným' dárkem, jakousi formalitou. Všechno, co je povinností, je bez lásky a umělé. A ony ty naše Vánoce jsou v podstatě také umělé tím, že jsou mnohdy obsahově vyprázdněné,“ dodává Kašparů.

Právě obdarovávání blízkých je přitom s tradičními křesťanskými Vánocemi pevně spjato. „Vánoce jsou svátky a tak se to také pojímalo. Bůh vyslal svého syna jako dar pro nás. Takže lidé napodobovali boha a také si dávali dárky,“ vysvětluje kardinál Miloslav Vlk.

Doba, kdy si společnost spojuje vánoční svátky s mnohem konzumnějšími zvyky, ale u nás nastala za první republiky a zejména v 50. a 60. letech minulého století. „Tehdy například vidíme, jak se mění štědrovečení tabule. Klasické postní jídlo, tedy rybu, nahrazuje řízek se salátem. Právě to je záležitost 60. let, kdy vzniká i známá píseň, která připomíná konzumní rozměr svátků – Vánoce, vánoce přicházejí,“ zmiňuje historik Petr Koura.

Nový způsob slavení Vánoc mají na svědomí hlavně moderní technologie a marketing. Tam, kde se lidé navštěvovali, už dnes mnohdy stačí poslat fotografii nebo videopřání. „Vánoce se určitě mění, ale nikoliv kontinuálně – spíše v uzavřeném kruhu. To, jak dnes prožíváme Vánoce, hodně připomíná právě první republiku. Když se podíváme na vánoční dárky, na inzeráty, tak ty dárky jsou na svou dobu podobné jako dnes. Z moderní techniky to tehdy byly ledničky nebo gramofony. Už od roku 1925 se naděluje stavebnice merkur, tedy věc, kterou známe z dob o několik desetiletí později,“ dodává Koura.

Vydáno pod