New York - Spojené státy zažívají nejbezpečnější časy v jejich letecké historii, tedy alespoň statisticky. Za posledních 12 měsíců totiž nedošlo k žádné nehodě ani k problémům při vzletu nebo přistání. Národní úřad pro bezpečnost v dopravě ale bije na poplach kvůli tomu, že aerolinky šetří, letadla stárnou a servis dělají často nekvalifikovaní lidé.
USA prožily rok bez letecké katastrofy, odborníkům se ale nelíbí úspory
Rok bez nehody je podle amerického úřadu pro bezpečnost skoro zázrak. Americké aerolinky přitom loni prodělaly až 5 miliard dolarů, a proto se snaží ušetřit, kde se dá. Podle úřadu se však úspory dotýkají také bezpečnosti a jeho zhruba 500 doporučení zatím zůstalo jen na papíře. „Jsou to stále ty samé věci. Nedokážou je dotáhnout do konce,“ upozorňuje Debbie Hersmanová, předsedkyně Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě.
Podle inspektora Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě Grega Feitha se bezpečnost létání stává obětí všemohoucího dolaru. Od 11. září 2001 už vyhlásilo bankrot 33 aerolinek, 8 500 pilotů pak přišlo o práci. Ubylo ale i leteckých dispečerů, ti noví zase nemají dost zkušeností. „To je jako kdybyste vzali kluky ze střední školy a nechali je hrát za New York Yankees,“ stěžuje si Paul Rinaldi, prezident Národní asociace leteckých dispečerů.
Letadla často udržují nekvalifikovaní lidé
Otazník visí i nad údržbou letadel. Řada aerolinek nechává své stroje prohlížet najatými firmami, často i v cizině. Před následky varuje i Jeff Skiles, druhý pilot boeingu, který loni v lednu zázračně přistál na řece Hudson: „Lidé, kteří letadla udržují, nemají žádnou licenci Federálního úřadu pro civilní letectví.“
Právě úřad pro civilní letectví čelí kritice, že návrhy úřadu pro bezpečnost v dopravě neprosazuje v praxi. „Musí zrychlit ten proces. Vše je příliš pomalé,“ vysvětluje americký senátor Chuck Schumer.
Za větší bezpečnost bojují i pozůstalí ze zatím poslední letecké tragédie ve Spojených státech. Pád letadla u Bufalla nepřežilo 50 lidí. Mělo za ním být zanedbání bezpečnosti – právě kvůli nákladům. „Kdyby naše předchozí doporučení byla včas zavedena do praxe, mohlo to zachránit 50 životů,“ dodává Hersmanová.
Dopravci ale zřejmě budou šetřit dál, letecká branže se zatím nevzpamatovala z globální recese. Stoupá tak počet letadel, která slouží už přes 15 let.