USA prožily rok bez letecké katastrofy, odborníkům se ale nelíbí úspory

New York - Spojené státy zažívají nejbezpečnější časy v jejich letecké historii, tedy alespoň statisticky. Za posledních 12 měsíců totiž nedošlo k žádné nehodě ani k problémům při vzletu nebo přistání. Národní úřad pro bezpečnost v dopravě ale bije na poplach kvůli tomu, že aerolinky šetří, letadla stárnou a servis dělají často nekvalifikovaní lidé.

Rok bez nehody je podle amerického úřadu pro bezpečnost skoro zázrak. Americké aerolinky přitom loni prodělaly až 5 miliard dolarů, a proto se snaží ušetřit, kde se dá. Podle úřadu se však úspory dotýkají také bezpečnosti a jeho zhruba 500 doporučení zatím zůstalo jen na papíře. „Jsou to stále ty samé věci. Nedokážou je dotáhnout do konce,“ upozorňuje Debbie Hersmanová, předsedkyně Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě.

Podle inspektora Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě Grega Feitha se bezpečnost létání stává obětí všemohoucího dolaru. Od 11. září 2001 už vyhlásilo bankrot 33 aerolinek, 8 500 pilotů pak přišlo o práci. Ubylo ale i leteckých dispečerů, ti noví zase nemají dost zkušeností. „To je jako kdybyste vzali kluky ze střední školy a nechali je hrát za New York Yankees,“ stěžuje si Paul Rinaldi, prezident Národní asociace leteckých dispečerů.

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Letadla často udržují nekvalifikovaní lidé

Otazník visí i nad údržbou letadel. Řada aerolinek nechává své stroje prohlížet najatými firmami, často i v cizině. Před následky varuje i Jeff Skiles, druhý pilot boeingu, který loni v lednu zázračně přistál na řece Hudson: „Lidé, kteří letadla udržují, nemají žádnou licenci Federálního úřadu pro civilní letectví.“

Právě úřad pro civilní letectví čelí kritice, že návrhy úřadu pro bezpečnost v dopravě neprosazuje v praxi. „Musí zrychlit ten proces. Vše je příliš pomalé,“ vysvětluje americký senátor Chuck Schumer.

Za větší bezpečnost bojují i pozůstalí ze zatím poslední letecké tragédie ve Spojených státech. Pád letadla u Bufalla nepřežilo 50 lidí. Mělo za ním být zanedbání bezpečnosti – právě kvůli nákladům. „Kdyby naše předchozí doporučení byla včas zavedena do praxe, mohlo to zachránit 50 životů,“ dodává Hersmanová.



Dopravci ale zřejmě budou šetřit dál, letecká branže se zatím nevzpamatovala z globální recese. Stoupá tak počet letadel, která slouží už přes 15 let.

  • Havárie na řece Hudson autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1036/103548.jpg
  • Letadlo autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1417/141609.jpg