Toronto - Na číšníka se ani v běžné restauraci nevolá, v jedné torontské restauraci toto nepsané pravidlo ovšem platí dvojnásob. Většina personálu je totiž hluchoněmá. Sázka na nezvyklý projekt zatím majitelům vychází.
Tiché restauraci v Torontu se daří, objednáte si pomocí znaků
Obrazy na stěnách slouží místním hostům jako malý rychlokurz znakového jazyka. Personál je totiž neslyšící. Všichni zaměstnanci před otevřením restaurace dlouho a pečlivě trénovali. Třeba servírka Gaitrie Persaudová je trochu nervózní. Než se dostala k téhle práci, dělala pokojskou. „Najdete si práci, ale není to to, co opravdu chcete, nesedí vám. Ale tohle je něco, co splnilo mé sny a cíle. Tím, že jsem tady, se mi splnil jeden z mých snů,“ podotkla.
Manažerka podniku Rachel Shemuelová má sluch v pořádku. Znakovou řeč začala studovat, když se sama tváří v tvář setkala s neslyšícím zákazníkem. Zaučit celý neslyšící personál pro ni byla výzva. Téměř nikdo z číšníků neměl s touto prací zkušenosti. Ale povedlo se. „Tohle je skvělá příležitost pro neslyšící, aby se zapojili do pracovního procesu, do profesí, ve kterých by jinak byli diskriminovaní,“ uvedla manažerka.
Slyšící zákazníci mohou objednávat jídla z jídelního lístku tak, že na ně ukážou. Na každém stole je ale i seznam potřebných znaků, díky nimž si klient může vyzkoušet objednávku rukama. „Jednou bude pro neslyšící mnohem víc pracovních příležitostí, dostanou možnost ukázat svůj potenciál. Oni umí ukázat, jak jsou dobří,“ myslí si majitel podniku Anjan Manikumar.
Zájem o jídlo je už teď velký. „Pokud mohou pracovat a mohou dělat tuhle práci, proč ne? Určitě tam zajdu!,“ říkají lidé z Toronta. Místní kuchaři lákají nejen na výbornou chuť - garantují také používání těch nejkvalitnějších surovin.