Málokde na světě mají řidiči na dálnici podobný výhled jako ti v Káhiře. Místo čerpacích stanic a motorestů ji lemují víc než čtyři tisíce let staré pyramidy u Sakkary. Kontroverzní obchvat má vyřešit katastrofální dopravní situaci v egyptské metropoli. Podle kritiků ale prochází příliš blízko vzácných památek.
Spásu auty přecpané Káhiře přinesl až kontroverzní obchvat
Silniční magistrála radikálně proměnila krajinu. Proťala palmové háje i vesnice v údolí Nilu a vede napříč archeologickými vrstvami poblíž Sakkary, nedaleko starověkého Memfisu. Dálnice ještě není oficiálně dokončena a už se podél ní rozlévá ruch velkoměsta.
O pár kilometrů dál dálnice zpřístupnila dosud odlehlou poušť. Na faraonovu hrobku se o víkendech šplhají davy lidí. Představa rostoucí záplavy turistů ale zdejšího strážce neděsí. „Teď bude pro turisty daleko snadnější navštívit tuto oblast. A bude daleko jednodušší sem přijet,“ míní místní strážce památek Haní.
Káhira má deset milionů obyvatel, s předměstími dvacet. Ulice jsou trvale ucpané a situaci se musela začít řešit. „Tohle je fantastická dálnice. Snili jsme o tom už třicet let,“ pochvaluje si obyvatel Káhiry Husám Hasan. Projet napříč Káhirou mu doteď ve špičce trvalo i tři hodiny, teď to bude jen jedna.
Jde ale i o věc prestiže. Dálnice spojuje nová západní a východní předměstí Káhiry, která mají být vizitkou ekonomické modernizace země. Její výkladní skříní je Nová Káhira, gigantická stavba v poušti a srdeční projekt prezidenta Abdala Fattáha Sísího.
Stavební rozvoj, často v podobě obřích developerských projektů financovaných investory z Perského zálivu, je vidět na mnoha místech. Otázkou zůstává, co tato budovatelská horečka udělá s egyptskými památkami z 21. století před naším letopočtem.