Na ranvej vjíždí vozidlo řízené strojem, zvyšuje otáčky a pozvolna se rozjíždí. Zrychluje a do stran odlétá sníh, který dráhu dosud pokrýval. Není to totiž letadlo, nýbrž sněžný pluh. V Norsku se domnívají, že by autonomní pluhy mohly usnadnit a především zrychlit zimní úklid letišť, zatím je testují na nevelkém letišti ve Fagernes.
Rychlejší úklid a menší zpoždění, nebo slepá ulička? Norské letiště testuje autonomní pluhy
V jihonorském Fagernes je malé regionální letiště – má dvoukilometrovou ranvej, malou odbavovací plochu a nemá pojížděcí dráhu. Leží asi 200 kilometrů od Osla a v současnosti neodbavuje žádné pravidelné komerční lety, pouze chartery a soukromá letadla. Přesto se dostalo do středu pozornosti díky své novince – dvěma autonomně řízeným sněžným pluhům.
Na první pohled jde o běžné nákladní mercedesy upravené k zimní údržbě, mají však řídící systém jezdit s auty po letišti bez řidiče. „Přidali jsme aktivátor řízení, aktivátor brzd a systém celkové kontroly,“ přiblížil manažer dodavatelské firmy Semcon John Emil Halden.
K navigaci využívají vozidla GPS, a když na ně chce personál dohlédnout, činí tak z věže prostřednictvím mobilních sítí. „Vozidla se dají ovládat a monitorovat přímo z řídící věže. Jejich práci můžeme sledovat v přímém přenosu,“ ujistil John Emil Halden.
Že fagerneské letiště v současnosti trpí nezájmem leteckých dopravců, není na škodu. Zatím se autonomní pluhy testují. Je třeba, aby se naučily reagovat i na pohyb dalších vozidel a letadel.
K největším výhodám autonomních pluhů má patřit schopnost pracovat rychle i za výrazně snížené dohlednosti. Měly by tedy pomoci k tomu, aby zdlouhavý úklid příliš nezpožďoval lety. Pokud se pluhy ve Fagernes osvědčí, chtěl by je provozovatel norských letišť Avinor začít používat i na dalších letištích v zemi.