Obyvatelé Istanbulu se potýkají s výrazným zhoršením dopravní situace. Šestnáctimilionové velkoměsto už před pandemií mělo jeden z nejhustějších provozů na světě. Situaci teď komplikuje fakt, že mnoho lidí kvůli obavám z nákazy koronavirem dává přednost individuální dopravě před tou veřejnou.
Přetížená istanbulská infrastruktura kolabuje. Kvůli koronaviru se většina obyvatel vyhýbá veřejné dopravě
Podle dat navigační společnosti TomTom stráví každý obyvatel Istanbulu v dopravní zácpě přes dvě stě hodin ročně. Teď se situace ještě zhoršila kvůli pandemii koronaviru, kdy se mnoho obyvatel velkoměsta bojí mezi ostatní lidi do veřejné dopravy.
V Istanbulu je registrováno pět milionů vozidel. Po vypuknutí pandemie je lidé kvůli obavám z nákazy využívají mnohem víc, což je dobře vidět v centrále, která pohyb po velkoměstě monitoruje.
„Lidé se na velké vzdálenosti vyhýbají veřejné dopravě. Vytíženost klesla až o padesát procent. Teď chybí dva miliony pasažérů,“ říká Serap Cetinkayaová z Centra pro monitorování dopravy v Istanbulu.
Vážné nedostatky
K dopadům pandemie patří i nedostatek řidičů školních autobusů, tisíce jich kvůli strachu z uzávěr hledají práci jinde. I taxikářů je málo – oficiální počet taxíků je stejný jako před půl stoletím, kdy ve městě bydlelo desetkrát méně lidí. Proti změně lobbují obzvlášť majitelé drahých licencí.
Doprava je i předmět politického boje. Starosta Istanbulu a populární tvář opozice si stěžuje, že ho vláda prezidenta Erdogana odstřihla od půjček státních bank. Peníze si tak město muselo půjčit v zahraničí. Například metro či tramvaje buduje s pomocí úvěrů.
Radnice má na kontě alespoň jeden dopravní úspěch – obnovila provoz námořních taxíků, které fungují jako jejich silniční protějšky.