Varšava - Autora knihy Strach skoro nikde nevítá potlesk, a to nejen na setkání se čtenáři, ale i v celém Polsku. Veřejná vystoupení historika Jana Grosse provází přísná bezpečnostní opatření. Američan s polskými kořeny na nich mluví o své knize Strach, která způsobila obrovské pozdvižení a proti Grossovi se postavila i katolická církev. V knize totiž popisuje, jak se Poláci chovali k Židům, kteří přežili holocaust a vraceli se domů. Z knihy se ale stal bestseller, během jediného týdne se jí prodalo 65 tisíc výtisků.
Polská kniha o poválečné hrůze a strachu vyvolává ostré reakce
„Jsou to stovky a tisíce lží. V jednom týdeníku jsem napsal, co si o Grossovi myslím a kým pro mě je,“ rozhořčené řekl vydavatel Leszek Bubel. Ve své knize Gross píše o antisemitismu v poválečném Polsku, o vraždění židů, rabování jejich majetku a o krutých pogromech. V Polsku jsou to velmi citlivá témata.
Gross tvrdí, že útoky proti židům po roce 1945 byly časté. „Žid, který se vrátil, vzbuzoval strach. Báli se ti, kteří ho udali, i ti, kteří ho okradli. I Žid se nakonec bál, měl strach o svůj život,“ popisoval autor knihy. Ve svém díle podotýká: „Po návratu do svých domů byly vyvražděny celé rodiny včetně žen a malých dětí, zabitých často krutým způsobem. Ne pod rouškou noci, ale za bílého dne. Vrazi se nemuseli bát odsouzení.“
Podle Grosse bylo zabito na 1500 židů, bezprostředním motivem většiny vražd byla snaha získat majetku. „Rabování bylo považováno za něco normálního a bylo všeobecně akceptováno, protože Židé přece měli zemřít,“ píše v knize Gross. Tomasz Gross svou knihu přirozeně brání, obzvlášt před těmi, kteří ho obvinňují ze šíření protipolských názorů. Polská prokuratura už zahájila i vyšetřování a rozhodne, zda se jedná, či nejedná o pomluvu polského národa. V knize totiž Gross obviňuje katolickou církev za to, že mlčela a nikterak proti bezpráví nezasáhla. „Autor si klade otázku, jak bylo možné považovat 50.000 polských Židů, kteří přežili holocaust, za ty, které je nutné okrást, vyhnat a zabít. Nikdo nikoho před pogromy nezadržel,“ vysvětluje sociolog Pawel Śpiewak.
Mezi polskými historiky jsou vůči knize spíše odmítavé postoje. Grossovi vytýkají, že jeho argumenty jsou mylné. JIsté je, že v Polsku už dlouho žádnou knihu neprovázeli tak silné emoce.