Peking - Nový lunární rok koně má být plný energie, která se hned zkraje vlévá do žil víc než miliardě Číňanů. Ti z nich, kteří mohou utrácet, letos nepochybně vyrazí do světa. Tedy i do Evropy. Turisté z východu toužící po západním stylu mají v hledáčku dvě Mekky módy - Paříž a Londýn. Stará rivalita evropských metropolí tak naplno ožívá.
Paříž a Londýn bojují o Číňany a jejich plné peněženky
Metropole svádějí urputný boj o momentálně nejžádanější zákazníky - Číňany. Počet jejich cest do Evropy se pro letošek odhaduje na tři a půl miliardy, o dvě stě milionů víc než vloni. V Číně rostou mzdy, prodlužuje se dovolená, a jde jen o to, jestli budou tamní turisté utrácet libry, nebo eura. „Cynikové o nich mluví jako o chodících peněženkách. A Francouzi si moc přejí, aby zavítali právě do jejich obchodů,“ říká zpravodaj CNN v Paříži Jim Bittermann.
Francouzským obchodníkům a módním značkám výrazně pomohla vláda tím, že zrychlila vydávání víz. Číňané je můžou mít během 48 hodin. A obchodníci si mnou ruce. „Čínští zákazníci stojí za patnácti až dvaceti procenty obratu. A to může během jejich dovolenkových období stoupnout až na 30 procent,“ upozorňuje ředitel pařížského obchodního domu Printemps Pierre Pelarrey.
A co víc, Francie je členem Schengenského prostoru. S jejím vízem se dá jet do většiny evropských států. To je výhoda, jakou Británie nabídnout nemůže.
Snaží se i samy obchody. Hostesky a prodavačky umí čínsky, některé obchody dokonce instalovaly terminál pro snadné vracení DPH, které se jinak vyřizuje na letišti.
Číňanů jezdí do Londýna víc, utrácet se jim tam ale nechce
Paříž tak vítězí. Přestože nákupy a Londýn jsou synonymem, čínských turistů tam jezdí skoro osmkrát méně než do Paříže. Britové spočítali, že je francouzská konkurence ročně připraví o víc než miliardu liber anebo taky 24 tisíc pracovních míst. Přestože počet turistů stoupá. „Loni přijelo o 40 procent čínských turistů víc než o rok dřív,“ dokládá Richard Dickinson z Britsko-čínské vízové aliance.
Ani anglické obchodní domy péči o čínské klienty nezanedbávají. Taky nabírají rodilé mluvčí, směňují juany za libry, a vedou tradiční britské výrobky, o které je největší zájem – například čistý kašmír vyrobený ve Skotsku.
Downing Street chce do roku 2015 zvýšit obchod s Čínou na 100 miliard liber. „Mnoho vysokých britských politiků jezdí do Číny, kde dávají jasně najevo, že usilují o ta fantastická čísla v bilaterálním obchodu, která si stanovili,“ říká Ufi Ibrahimová z Asociace britského pohostinství.
A tak i když Londýn zatím v souboji s Paříží prohrává, ručník do ringu ještě nehodil. Rok koně má být příznivý i pro něj.