Nejvyšší soud USA se zastal designérky, která odmítla zakázku na gay svatbu. Případ rozpoutal další debatu o právech menšin

Události: Práva sexuálních menšin v USA (zdroj: ČT24)

Americký prezident Joe Biden zkritizoval rozhodnutí nejvyššího soudu, který se postavil na stranu webdesignérky, jež na základě křesťanské víry nechtěla přijmout zakázku pro svatbu homosexuálního páru. Podle Bidena ústavní soudci svým verdiktem oslabili i práva dalších menšin. Naopak republikánští politici rozhodnutí přivítali. Otázka práv sexuálních minorit hraje v americké politice stále větší roli.

„Je to velké vítězství nejen pro mě, ale pro nás všechny,“ komentovala webdesignérka Lorie Smithová rozhodnutí nejvyššího soudu.

Ten se vyjádřil v její prospěch, přestože zákony státu Colorado, kde Smithová žije, zakazují firmám odmítat služby klientům kvůli jejich sexuální orientaci, připomíná web BBC. Nejvyšší soud však nyní rozhodl, že umělci nemohou být nuceni vytvářet sdělení v rozporu se svým náboženským přesvědčením.

Novináři posléze zjistili, že gay pár, který měl objednávku na webové stránky pro svou svatbu zadat, byl fiktivní. Zadavatelem byl jiný webdesignér, který je už patnáct let v manželském svazku se ženou.

Případ se mezitím propsal do kampaně před prezidentskými volbami. Bývalý šéf Bílého domu Donald Trump, který usiluje znovu o republikánskou nominaci, slibuje, že pokud příští rok vyhraje, učiní další kroky. „Hned v prvním dni obnovím Trumpův zákaz pracovat transgender lidem v armádě,“ tvrdí.

Jeho hlavní republikánský vyzyvatel, floridský guvernér Ron DeSantis, zase zveřejnil kontroverzní video, v němž Trumpa líčí jako oddaného stoupence menšiny LGBTQ+.

„V Americe by nikdo neměl čelit diskriminaci jen kvůli tomu, kdo je a koho miluje,“ vzkázal po zveřejnění verdiktu nejvyššího soudu prezident Joe Biden, který má v úmyslu funkci za Demokratickou stranu obhajovat.

Šikana a žádná podpora, stěžuje si trans influencerka

Kulturní spor o práva sexuálních menšin ale kromě politiků zaměstnává i obří korporace. V dubnu spustil pivovarnický gigant Anheuser-Busch kampaň, ve které transgender herečka a influencerka Dylan Mulvaneyová propaguje jeho pivo Bud Light.

Od chvíle, kdy Mulvaneyová umístila objednaný spot na své účty s miliony sledujícími, ale čelí na internetu tvrdé šikaně a společnost Anheuser-Busch viní z nezájmu. „Po měsíce se bojím jít ven z domu. Na veřejnosti jsem zesměšňována, sledována. Cítím tak strašné osamění, že bych to nepřála nikomu,“ tvrdí influencerka.

V červnu Bud Lightu meziročně poklesly prodeje o 25 procent, není tak už nejoblíbenějším pivem Ameriky. Zatímco konzervativní aktivisté ho bojkotují za spojení s transgender osobností, ti liberální zas za nulovou podporu Mulvaneyové.

„Odehrává se tu velká společenská konverzace. Velké značky jsou uprostřed toho všeho. Není to jen naše odvětví a Bud Light,“ reaguje na nařčení z nečinnosti šéf Anheuser-Busch Brendan Whitworth.

Kavárenský řetězec Starbucks zase čelil protestům vlastních zaměstnanců za to, že někteří manažeři měli ze strachu o bezpečnost omezovat výzdobu měsíce hrdosti sexuálních menšin.