První let úspěšně absolvoval letoun typu Boeing 777-9, který patří do nové generace dálkových letadel označovaných jako 777X. Pyšní se tím, že půjde o nejdelší dopravní letouny v historii. Jedná se o větší alternativu nynější generace Boeingů 777, dopravci plánují nahradit těmito stroji především starší „jumba“ 747-400, případně obří airbusy A380.
Nejdelší dopravní letadlo světa konečně vzlétlo. Boeing 777X má roční zpoždění
Na svůj první let marně čekal Boeing 777X celý minulý rok a ještě skoro celý minulý týden. Původně stanovil Boeing termín prvního letu na čtvrtek, poté jej posunul na pátek, ale kvůli počasí v Seattlu se vše podařilo až v sobotu.
Když už ale odstartoval, strávil prototyp ve vzduchu téměř čtyři hodiny, přistál až ve dvě hodiny odpoledne místního času (v deset hodin v noci středoevropského času).
Ředitel divize civilních letadel firmy Boeing Stan Deal neskrýval, že úspěšný první let typu 777X, respektive verze 777-9, je pro firmu zásadní vzhledem k problémům, se kterými se potýká kvůli menším strojům 737 MAX. „Všichni naši zaměstnanci jsou opět pyšní na to, kým jsme a co děláme, protože vzlétlo zcela nové letadlo, které opět změní svět,“ prohlásil Deal po prvním letu 777X.
Jak upozornila agentura Reuters, schvalování typu, které teď nový boeing čeká, může být obzvláště komplikované. Očekává se, že Federální úřad pro letectví (FAA) bude velmi přísný, protože i on čelí ostré kritice v souvislosti s kauzou 737 MAX. Ostatně Emirates, které mají být prvním zákazníkem, vyzvaly, aby stroj při zkouškách podstoupil „peklo na zemi“.
Zkušební šéfpilot Boeingu Craig Bomben ale věří, že nový stroj tímto peklem úspěšně a rychle projde. „Budeme se řídit běžnými postupy, kterými se řídíme vždy, a spolupracovat s FAA,“ ujistil.
Zpoždění 777X nahrává Airbusu
Vývoj 777X se ostatně již nyní o rok zdržel. Konstruktéři narazili na řadu problémů, příkladem může být incident z loňského listopadu, kdy při pevnostní zkoušce praskl trup. Původně počítal Boeing s prvním letem v roce 2019 a letos chtěl již první stroje předávat zákazníkům. V současnosti počítá s dodávkami od roku 2021.
Boeing 777X má konkurenta v podobě Airbusu A350XWB (verzí -1000 a -900), který již létá s cestujícími. Airbus ostatně nedávno zaznamenal velmi prestižní úspěch, když australská společnost Qantas upřednostnila jeho A350 před typem 777X pro svůj projekt ultradlouhých letů z Evropy a východního pobřeží USA do Austrálie bez mezipřistání.
Boeing 777-9 má ovšem být ve srovnání s konkurenčními airbusy kapacitnější. Americký výrobce překoná po zavedení této verze svůj vlastní rekord v délce dopravního letadla, nový typ bude 77metrový, zatím primát drží 76metrový Boeing 747-8. Kapacita verze 777-9 by měla přesáhnout 400 cestujících (v závislosti na počtu tříd a uspořádání sedadel), kratší varianta 777-8 potom pojme přes 350 cestujících. Konkurenční velkokapacitní airbusy A350XWB mají běžnou kapacitu nižší, byť výrobce uvádí, že při velmi nekomfortním rozvržení sedadel by jeho nejdelší varianta mohla pojmout až 480 lidí.
Letadla s označením 777 vyrábí Boeing již od 90. let, jde mimo jiné o první jeho letadlo se systémem fly-by-wire a plně skleněným kokpitem, tedy kokpitem bez mechanických „budíků“. Dosud byly v nabídce varianty 777-200 a 777-300. Stroje 777X jsou míněny nejen jako jejich náhrada, ale definitivně vytlačí z nebe i letouny 747-400 z přelomu 80. a 90. let a nejspíše i obří airbusy A380, které začali někteří dopravci již vyřazovat, protože pro tak velké stroje nenašli vhodné využití. Ostatně jako jejich přímou náhradu plánuje Boeing nabídnout ještě prodlouženou verzi 777-10.