Velká města v Itálii omezila kvůli zhoršené kvalitě ovzduší automobilovou dopravu. Opatření se týká především Říma a Milána. Dopravu ale omezují i další radnice na severu země. Smog ovlivňuje život Italů ale i v jiných oblastech. Na začátku prosince nařídil starosta města San Vitaliano nedaleko Neapole zákaz používání dřevěného uhlí k přípravě pizzy.
Milán a Řím zejí prázdnotou. Z ulic kvůli smogu zmizela auta
Auta, motorky ani skútry nesmí do Milána vjet od 10 do 16 hodin. Důvodem je už poněkolikáté zhoršená smogová situace. Pokud řidiči nařízení poruší, hrozí jim vysoké pokuty. „Myslím si, že je to k ničemu. Teď moc lidé po městě nejezdili a nezdá se mi, že by se ovzduší zlepšilo,“ říká obyvatel Milána Massimo Tinelli.
Radnice zavedla antismogovou jízdenku
Milánská radnice se snaží také motivovat obyvatele k většímu využívání městské hromadné dopravy. Proto zavedla speciální antismogovou celodenní jízdenku za 1,5 eura, tedy asi 40 korun. „Z obyčejné jízdenky máte celodenní. Můžete na ni jezdit 24 hodin,“ říká obyvatel Milána Nicola Timpano.
- Milán byl v roce 2008 označen za nejznečištěnější město Evropy. Dosud patří mezi nejhůř hodnocená města na starém kontinentu. Podle evropských norem je limit 50 mikrogramů polétavého prachu na metr krychlový. Pod tuto hranici se letos Milán dostal jen dva měsíce. Teď tam monitorovací stanice naměřily víc než jednou tolik. Může za to bezvětří a málo srážek.
„Z hlavních italských měst se bohužel staly plynové komory. Podle italského práva mohou města překročit limity maximálně 35 dní v roce. Milán toto opatření překročil už třikrát,“ uvedl zástupce ředitele ekologické organizace Legambiente Stefano Ciafani.
V Římě se střídají řidiči s lichými a sudými značkami
Po Římě mohou jezdit automobily jen se sudými poznávacími značkami, v pondělí se povolení týkalo majitelů vozů s lichými. Omezení neplatí jen pro auta, která jsou šetrná k životnímu prostředí, tedy vozů s hybridními motory. „Hodně lidí, kteří dojíždějí do Říma, je bohužel nuceno používat svá auta. V Římě je 67 aut na 100 obyvatel,“ dodal Ciafani.
Nárazová opatření jednotlivých měst krajští politici kritizují a volají po pravidlech platných pro celou zemi. Starosty velkoměst svolal na středu ministr životního prostředí. Je nejvyšší čas. Itálie je totiž vedle Polska zemí s nejšpinavějším ovzduším v Evropské unii.