Moskva – Neštěstí v Jaroslavli je smutnou připomínkou drsné statistiky. Co se týče létání, je Rusko letos nejnebezpečnější zemí na světě. Předstihlo přitom v tomto ohledu i obávané africké státy. Prezident Dmitrij Medvěděv slibuje nápravu. Podobná vyhlášení už tu ale byla i před osudným startem z minulé středy.
Létat s Rusy je nebezpečnější než létat v Africe
Víc lidí při leteckých haváriích letos jinde nezahynulo. Smutný primát Rusko drží kvůli sedmi nehodám, při kterých od začátku roku zemřelo 119 lidí. To je o 13 víc než v Demokratické republice Kongo, která nechvalně proslula až děsivým stavem užívaných strojů a ignorováním bezpečnostních zásad.
Letos v červnu už došlo ke zřícení letounu Tupolev Tu-134 u Petrozavodska, kde zemřelo 47 lidí. Do statistiky se počítá i 11 mrtvých při srpnovém pádu nákladního letounu Antonov An-12, vůbec nejstaršího stroje tohoto typu v provozu.
Ruský prezident teď poprvé oficiálně přiznal: „Je třeba radikálních změn.“
Jen za posledních 10 let se na ruském území stalo 27 leteckých katastrof. K přepravě se používají zastaralá, ještě sovětská letadla. Navíc chybějí peníze na jejich údržbu. Objevily se ale i případy, kdy byl pilot opilý nebo neměl nalétáno dostatek hodin. Kreml proto říká dost a chystá se zrušit většinu ze 130 ruských aerolinek.
Úřady už podnikají první kroky k omezení počtu aerolinek. Menší aerolinky podle nového doporučení ministerstva dopravy nemají ani získat povolení k charterovým letům. Malí přepravci přitom v prvním pololetí letošního roku přepravili okolo 12 milionů cestujících.
Od Nového roku pak vstoupí v platnost zákaz používat letouny nevybavené výstražným systémem před nebezpečným přiblížením se překážce. Z oblohy by tak měla zmizet zastaralá letadla Tu-134, Tu-154, An-24, An-26, Jak-40 a Jak 42, tedy skoro třetina nynějšího leteckého parku.