Odeznívající hospodářská krize ve Francii stále postihuje některá odvětví – včetně přepychových výrobků. Ostrov Korsika je známý svým výjimečně kvalitním a vzácným červeným korálem, který je velmi žádaný, ale také velmi drahý. Francouzská vláda uděluje každoročně pouze několik licencí na jeho výlov. I v omezeném počtu je pro lovce obtížné se uživit.
Korsický lovec červených korálů tvrdí, že zlaté časy této profese jsou pryč
Jean-Pierre Carducci patří mezi posledních devět lovců červeného korálu na Korsice. A má jich být ještě méně. Vláda požaduje, aby každý lovec byl zároveň potápěč nejvyšší kategorie, námořník a aby vlastnil funkční loď. To všechno musí rok co rok znovu prokazovat. Není divu, že jich je tak málo.
Řemeslo je pro ně každým rokem složitější. Musejí pro korály vyrážet čím dál víc od břehu a hlavně: musejí se pro ně potápět čím dál hlouběji. Přesto by okamžiky, kdy je sám na širém moři, Jean-Pierre za nic nevyměnil.
Korál je čím dál vzácnější
Doby, kdy za jeden ponor vylovil skoro dvacetikilový koš, jsou dávno pryč. A není to jen proto, že korál je živočich, který roste velmi pomalu. Ve Středomoří nepracuje každý tak delikátně jako Jean-Pierre, který používá jen kladívko a nůž. Konkurence především z Alžírska je podle něj mnohem neurvalejší. „Nechávají lidi pracovat v podstatě hráběmi, to znamená, že odírají dno přístroji, které ho devastují. A je tady také spousta korálu, který je řekněme pašovaný,“ tvrdí Jean-Pierre.
Na pytláky občas narazí i u korsických břehů. Zdejší korál má totiž výjimečné zabarvení, kterému se říká býčí krev. Cena jedné malé větvičky může dosáhnout stovek eur. Jean-Pierre pamatuje časy, kdy peněz vydělával tolik, že si mohl dovolit je stejně rychle ve velkém utrácet. Dnes už to neplatí.
„Prodej je čím dál náročnější, protože světová krize způsobila, že se z korálu stalo něco postradatelného, jelikož nic jiného než šperky se z toho nedělá. Když naši kupci mají problém prodat svůj opracovaný produkt, mnohem méně od nás kupují naše korály v surovém stavu,“ dodává Jean-Pierre.
Sám tento pokles poptávky řeší tím, že své korály opracovává a prodává sám, přestože nemá žádné umělecké školení. Svůj obchod v těsné blízkosti přístavu však otevírá jen těm, kdo mají opravdu o koupi zájem.