Grossglocknerská silnice vtiskla Rakousku novou identitu. Oživit měla skomírající 1. republiku

Vytvořit tisíce pracovních míst a oživit identitu Rakouska. Takové byly cíle projektu Grossglocknerské vysokohorské silnice z 30. let, jenž měl pomoci skomírající ekonomice rakouské první republiky. Hlavnímu inženýrovi se podařilo nevídané, protože silnice souzní s okolní přírodou. Rakousko se teď snaží dostat unikátní stavbu na seznam UNESCO.

Průsmyk Hochtor strašil už Římany

Lidé začali překonávat průsmyk Hochtor sahající do výšky přes 2500 metrů už před zhruba 3500 lety. Pro Kelty a Římany, jež do oblasti táhly hlavně zásoby zlata, to byla klíčová obchodní trasa – z jihu proudily tkaniny, drahokamy či koření, ze severu pak kovy nebo kožešiny.

Přepravu zboží zajišťovaly koňské karavany pohybující se na úzkých stezkách. Nebezpečná trasa s drsnými podmínkami včetně náhlých přívalů sněhu si ale vyžádala celou řadu obětí. Staří Římané mluví ve svých cestopisech o „cestě plné horších strastí, než jsou strasti válečné“.

Až na začátku 19. století začal seriózní výzkum Alp, první označování cest a první skupina lezců se dostala na nejvyšší rakouskou horu Grossglockner (3798 metrů nad mořem) – zdatnými horolezci byli v té době zvlášť duchovní.

V roce 1862 byl založen Alpský spolek, jenž se snažil o rozvoj místní infrastruktury a turismu, zároveň ale dbal o to, aby Alpy nepřišly výstavbou o svou původní podobu.

Tento spolek se proto postavil ve 20. letech 20. století na odpor proti vzniku vysokohorské silnice ke Grossglockneru. Proti názoru spolku ovšem hrála celá řada aspektů.

Rakousko oslabené válkou hledalo identitu

Po prohrané první světové válce, která vedla k rozpadu Rakouska-Uherska, se první rakouská republika snažila hledat projekty, které by daly zemi novou identitu a ukázaly světu, že jsou Rakušané úspěšný národ.

Z imperiální říše zbyla pouhá sedmina, která přišla o své mezinárodní trhy a potýkala se s devastujícím růstem cen. Spousta lidí byla bez práce, přičemž stavba silnice by vytvořila hned tisíce pracovních míst.

V neposlední řadě šlo o snahu povzbudit cestovní ruch – panoramatická silnice měla do kasy přilít peníze vybrané od turistů za silniční poplatky, a to v době, kdy mít vlastní auto bylo považováno za luxus pro bohaté.

Projektu vysokohorské silnice se ujal mladý stavební inženýr Franz Wallack, který chtěl komunikaci zasadit do terénu tak, aby nenarušila tvář krajiny, což se mu nakonec také podařilo.

Hlavní inženýr prozkoumal 43 průsmyků

Wallack během pěti týdnů procestoval a prostudoval více než 43 vysokohorských silnic, než se naplno pustil do projektu výstavby „nejkrásnější silnice v Alpách“ procházející srdcem národního parku Vysoké Taury.

Jeho cesta tehdy vedla z alpského tunelu Col di Tenda při hranicích Francie s Itálií přes švýcarské průsmyky jako Splügenpass až po průsmyk Semmering v Dolním Rakousku. Sbíral přitom data týkající se silniční práce, lavin, úhlu serpentýn, organizace osobní dopravy či frekvence, s jakou se v oblasti vozidla pohybují.

Nápad vznikl mezi experty už v roce 1922, kdy bylo v Rakousku, Německu a Itálii pouhých 154 tisíc aut, 92 tisíc motorek a 2 tisíce kilometrů asfaltových silnic. K realizaci plánu ale přistoupila rakouská vláda až v roce 1930. Mezi lety 1929–1933 totiž světová hospodářská krize způsobila, že počet nezaměstnaných vzrostl z 200 tisíc na 557 tisíc.

Za projekt bojoval tehdejší salcburský hejtman Franz Rehrl. Stavba nakonec vytvořila na 3200 pracovních míst. Za práci v drsných podmínkách navíc pobírali lidé velmi slušný plat.

Výstavba si vyžádala 1,8 milionu pracovních směn, přičemž probíhala jen během měsíců, kdy v oblasti nebylo tolik sněhu. Celkem bylo přemístěno 870 tisíc kubických metrů zeminy a horniny, vytvořeno 115 750 kubických metrů zdiva a postaveno 67 mostů.

Mrtvé dělníky připomíná památník

Přes překážky včetně těch finančních a navzdory špatnému počasí, jež demoralizovalo dělníky, byla silnice dokončena v roce 1935, tedy po pěti letech. Pracovníkům, kteří během obtížných prací zemřeli, je věnován památník u Fuscherské brány.

Silnice vede z Oberes Nassfeld (Vyšší Mokré pole) k Výšině císaře Františka Josefa. Kromě nejvyšší hory Rakouska, Grossglockneru zpřístupnila i největší ledovec východních Alp Pasterze. Celková délka silnice činí 48 kilometrů, šířka 7,5 metru. Na trase je 36 prudkých zatáček a dvě odbočky na výhledy.

Inženýr Wallack se snažil zasadit serpentiny do hory tak, aby lemovaly krajinu. Tunely a mosty upozaďuje – nechal je obložit přírodními kameny, aby zásah člověka do okolí co nejvíce skryl a silnice byla v souladu s přírodou, jak jen to jde.

Slavnostní otevření silnice proběhlo v srpnu 1935 za přítomnosti Wallacka i tehdejšího rakouského prezidenta Wilhelma Miklase.

Tisíce diváků i politici ocenili projekt jako „věčné svědectví umu a vůle dokázat v těžkých dobách vybudovat unikátní dílo“. Hned další den se konal první mezinárodní závod na Grossglockner. Pětitisícovou odměnu tehdy vyhrál Ital Mario Tadini se svým vozem Alfa Romeo P3.

Vzor pro ostatní a symbol silné vůle

V meziválečném období se tato nejmodernější alpská silnice stala vzorem. Wallack a jeho spolupracovníci zde poprvé představili integrované plánování, které pokrývalo všechny aspekty budování silnic: materiály, konstrukce, budovy, rozcestníky, ale i reklamy včetně billboardů.

3 minuty
Jízda po Grossglocknerské vysokohorské silnici
Zdroj: ČT24

Koncepce se soustředila na motorovou dopravu, na rozdíl od tehdy tradičních vozových cest v Alpách určených pro koně.

Rakušané umístili Grossglocknerskou vysokohorskou silnici v roce 2015, tedy při příležitosti 80. výročí vzniku, na seznam národních památek. Výjimečný projekt se zapsal do historie země jako symbol vůle první republiky ekonomicky přežít.

První evropská silnice v UNESCO?

Rakousko se nyní snaží silnici dostat i na seznam UNESCO. „Myslím, že máme velmi dobré šance. Byla by to první silnice v Evropě prohlášená světovým kulturním dědictvím,“ upozornil před dvěma lety lidovecký hejtman Salcburku Wilfried Haslauer. Na seznamu UNESCO je už salcburské staré město.

Od ledna 2016 je silnice mezi nominovanými památkami. Haslauer spolu s rakouským vyslancem v UNESCO oficiálně předali žádost letos v lednu při slavnostním ceremoniálu na rakouském velvyslanectví v Paříži, kde UNESCO sídlí. Dvacet odborníků pracovalo na 600stránkové žádosti celé čtyři roky. Cesta k zapsání na seznam je ale během na dlouhou trať.

Na Grossglocknerskou silnici se ročně vydá takřka milion lidí. O údržbu silnice se od začátku stará společnost Grossglockner Hochalpenstrassen Aktiengesellschaft (GROHAG).

Silnice se otevírá tradičně začátkem května, uzavírá koncem listopadu, kvůli sněhu se to ale může stát i v létě, dobré je sledovat web, kde jsou aktuální informace. Silnice zůstává uzavřená rovněž přes noc. Jednodenní vstup stojí 35,5 eura za auto, za motorku 25,5 eura.

  • Kromě chat nabízejících tradiční rakouské vývary s knedlíčky, případně štrúdly, jsou zde také výstavy o geologii oblasti, rostlinách i zvířatech. Kolem silnice lze pozorovat sviště i kamzíky, a to zejména na Kamzičí stezce. U průsmyku Hochtor se nachází chata s úchvatným výhledem na silnici.
  • Nejvýše postavené parkoviště na Grossglocknerské silnici na Edelweissspitze (2571 metrů nad mořem) je místem, kde parkují sportovní i stará auta, případně motorky. Turistům se tu naskytne panoramatický výhled v úhlu 360 stupňů na 37 vrcholů vyšších než 3000 metrů a na 19 ledovců.
  • Na vyhlídce Františka Josefa ve výšce přes 2300 metrů mohou návštěvníci vyrazit dobrodružně řadou tunelů až k ledovci Pasterze, jenž kvůli globálnímu oteplování postupně mizí.
  • Od roku 1856 se objem ledovce kvůli zvýšení teploty v průměru o 1,6 stupně zmenšil o polovinu – na délku ubyl o 2 kilometry. Podle odborníků může při pokračování současného trendu do 80 let zmizet.
  • V budově u ledovce jsou k vidění také dobová auta, ať už stará BMW, mercedesy nebo trabanty. Poblíž silnice navíc leží alpská vesnička Heiligenblut, kde se nachází vysoký gotický kostel – jedna z nejvýznamnějších sakrálních staveb v Alpách.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

Evropa odsuzuje sankce USA kvůli regulaci platforem

Řada evropských zemí a Evropská komise (EK) ve středu důrazně odsoudily americké sankce vůči pěti Evropanům. Pětice sankcionovaných se podle Washingtonu podílela na prosazování cenzury na amerických internetových platformách, z pohledu EK jde ale o lidi, kteří se zasazují o přísnou regulaci technologického sektoru a o boj proti dezinformacím na internetu, uvedla agentura AFP s odvoláním na vyjádření šéfa francouzské diplomacie.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Zelenskyj představil novou verzi plánu na ukončení ruské války

Nejnovější verze amerického plánu na ukončení ruské války proti Ukrajině počítá se zmrazením fronty na současných liniích a zahájením jednání o vytvoření demilitarizovaných zón. Na dlouhodobém konsensu ohledně územních otázek se ovšem ukrajinští a američtí vyjednavači na víkendových jednáních dohodnout nedokázali, shrnul ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Předmětem sporu je také budoucí správa Ruskem okupované Záporožské jaderné elektrárny.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

USA uvalily sankce na pět Evropanů kvůli údajné cenzuře amerických platforem

Spojené státy uvalily sankce v podobě zákazu vstupu do země na pět Evropanů včetně bývalého eurokomisaře pro vnitřní trh Thierryho Bretona, a to kvůli údajné cenzuře amerických internetových platforem. Evropská komise a Francie sankce důrazně odsoudily.
23. 12. 2025Aktualizovánopřed 16 hhodinami

V Epsteinově spisu lze část cenzury snadno obejít

Tisíce stran dokumentů zveřejněných americkým ministerstvem spravedlnosti v případu zesnulého sexuálního delikventa Jeffreyho Epsteina obsahují mnoho začerněných pasáží. Některé z nich lze ale odkrýt pomocí softwaru na úpravu fotek či pouhým zvýrazněním textu a vložením do textového editoru. Podle The New York Times jednoduchost, s jakou lze části dokumentů odkrýt, naznačuje, že byly cenzurovány narychlo.
před 17 hhodinami

Nejvyšší soud zamítl pokus Trumpovy vlády vyslat Národní gardu do Chicaga

Nejvyšší soud Spojených států odmítl umožnit Donaldu Trumpovi vyslat jednotky Národní gardy do oblasti Chicaga, aby pomohly při raziích imigračních úřadů, informovala v úterý agentura AP. Zároveň uvedla, že jde o ojedinělý případ, kdy Trump při odvolání k nejvyššímu soudu od svého lednového návratu do úřadu neuspěl.
23. 12. 2025

Syrské věznice se opět plní, úřady zprávy o týrání a mučení odmítají

Rok po pádu dlouholetého syrského vládce Bašára Asada se „jeho“ obávané věznice znovu naplňují. Nová vláda přitom slíbila, že někdejší symboly hrůzovlády zůstanou navždy zavřené. Podle vyšetřování agentury Reuters dnes za jejich zdmi opět dochází k týrání, mučení a vraždění vězňů. Úřady prezidenta a bývalého lídra al-Káidy Ahmada Šaráa nicméně kritiku odmítají.
23. 12. 2025

Stáhli jsme se ze Siversku, oznámila ukrajinská armáda

Ukrajinská armáda v úterý oznámila, že stáhla své vojáky z města Siversk v Doněcké oblasti. Podle ní měli útočící Rusové ve městě převahu v počtu vojáků i techniky. Moskva oznámila dobytí města již před zhruba dvěma týdny, tehdy to ale ukrajinské úřady popřely. O dalších místech na frontové linii – městech Pokrovsk, Kupjansk, Kosťantynivka či Huljajpole – pak Kyjev a Moskva často podávají protichůdné informace.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Pellegrini podepsal novelu trestního zákoníku. Mafie může ožít, varují kritici

Slovenský prezident Peter Pellegrini podepsal novelu trestního zákoníku. Nově tak například lidem, kteří zpochybňují takzvané Benešovy dekrety, jež po druhé světové válce v Československu mimo jiné omezily majetková práva německé a maďarské menšiny, hrozí půlroční vězení. Novela obsahuje i další změny, které dle opozice i státních zástupců ztíží boj proti kriminalitě. Opozice se proto chce obrátit na ústavní soud.
23. 12. 2025
Načítání...