Londýn/Reykjavík - Prvních několik desítek letů muselo být dnes zrušeno na severu Británie kvůli neúprosně se blížícímu sopečnému prachu, který chrlí od soboty islandská sopka Grímsvötn. Opatření se dotkla domácích linek ve Skotsku, mezinárodní poje budou rušeny v průběhu úterního dopoledne nizozemským dopravcem KLM. Omezení dopravy se dotklo zatím 36 letů skotského nákladního leteckého dopravce Loganair, který svoje letadla nechá stát na zemi minimálně do úterních 14:00 SELČ. Nizozemské aerolinie KLM zrušily 16 úterních spojů do čtyř skotských měst. Na seznamu jsou Aberdeen, Glasgow, Edinburgh a Newcastle.
Británie kvůli sopce ruší lety, mrak vyhnal Obamu z Irska
Před možným narušením leteckou dopravu v některých regionech Británie varoval dnes už britský Úřad pro civilní letectví (CAA). Kvůli směru pohybu mraku sopečného popela dnes zkrátil návštěvu Irska americký prezident Barack Obama, který noc stráví už v Londýně, kde byl původně očekáván až v úterý. V nejbližších dvou dnech omezení kvůli vulkánu neočekává Český hydrometeorologický ústav (ČMHÚ).
Činnost ledovcového vulkánu Grímsvötn by neměla způsobit tak vážné komplikace jako loňský výbuch Eyjafjallajökullu. Ačkoli v současnosti stoupá popel do dvacetikilometrové výše, jsou jeho částice podle geologů větší než loni, a proto rychleji padají k zemi. „Loňský případ vulkánu Eyjafjallajökull byl specifický v tom, že vál velmi silný vítr od Islandu na střední Evropu. Foukal rychlostí přes 100 kilometrů v hodině a unášel i dost velké prachové částice na velkou vzdálenost. Teď – přestože se směr proudění poněkud změnil oproti sobotnímu očekávání a vane spíše na jihovýchod a zasahuje Evropu – nemá tu rychlost a schopnost odnést takové množství popelových částic na takovou vzdálenost,“ upozornil vulkanolog Václav Rapprich z České geologické služby.
Podle Dvořáka je zatím proudění vzduchu nad Evropou natolik komplikované, že nelze říct, zda sopka ovlivní i středoevropský prostor. Nevylučuje přitom možnost, že z jihu Evropy se časem znečištění stočí do středu kontinentu.
Meteorolog a sportovní pilot Petr Dvořák o hrozbě v sopečném prachu:
„Sopečný prach obsahuje mikroskopické částice, které obsahují křemík. Tyto krystalky se mohou dostat do malých kapilár, které jsou v proudových motorech. Tam se roztaví a ucpou je. To může vést k zastavení motoru, v minulosti skutečně k takovému případu došlo. Pilotům se potom podařilo motory opět nahodit, je to ale velmi kritická situace. Čili z bezpečnostních důvodů není možno létat tam, kde by došlo k poškození nebo zastavení motoru.“
Evropská letecká doprava ale zatím erupcí nijak zasažena není, s výjimkou východního a centrálního Grónska. Dánské úřady dnes oznámily, že část vzdušného prostoru nad Grónskem bude uzavřena až do půlnoci (do úterních 2:00 SELČ). Skandinávská letecká společnost SAS naopak dementovala původní zprávy, že dnes bylo přerušeno letecké spojení se Špicberky. Přestože se předpokládá, že mrak popela v úterý dorazí až ke Skandinávii, finský letecký úřad Finnavia v úterý s omezením létání nepočítá.
Island se opět chystá do vzduchu
Zatímco Evropa se bojí nejbližších dnů, Island je zřejmě venku z nejhoršího. Meteorologické podmínky jsou relativně příznivé a umožňují obnovit lety přinejmenším ze severu ostrova. Mezinárodní letiště v Keflavíku se díky příznivým meteorologickým podmínkám otevře ve 21:00 SELČ.
Česko zatím není ohroženo
Letečtí meteorologové Českého hydrometeorologického ústavu situaci nepřetržitě sledují. V případě, že výpočty britského VAAC ukážou, že vulkanický prach zasáhne i Česko, vydá česká letecká meteorologická služba výstrahu. I v tomto případě budou muset další postup určit úřady. „Bude na rozhodnutí ministerstva dopravy, zda omezí, nebo zastaví leteckou dopravu nad ČR,“ konstatoval Petr Dvořák.
Odborníci předpokládají, že sopka Grímsvötn neznečistí atmosféru tolik jako loni vulkán Eyjafjallajökull. Tehdy byla kvůli sopečnému prachu paralyzována letecká doprava nad Evropou téměř dva týdny. Živel však tehdy řádil v dubnu. V létě by mohla být velmi kritická i kratší výluka.