Berlín – Odpověď na zdánlivě jednoduchou otázku nabízí všem návštěvníkům soukromé muzeum Autovision ve městě Altlosse na jihozápadě Německa. Jeho majitel totiž nechal vyrobit věrnou kopii jednoho z prvních automobilů pro běžný silniční provoz, a to ke 130 výročí sestrojení britskými konstruktéry. I když pozdější vývoj upřednostnil vozidla poháněná ropnými palivy, v roce 1881 zvítězil v boji o prvenství na silnicích model poháněný elektromotorem.
Benzín, nebo elektřina? Za prvním silničním vozidlem stojí to druhé
Elektromobily v současnosti představují progresivní trend u všech světových výrobců a těší se zájmu na významných autosalonech. Poslední výdobytky techniky by ale nemohly vzniknout bez svých předchůdců. Jeden z prvních elektromobilů na silnici bylo vozidlo připomínající přechodový model mezi kolem a kočárem. Už v roce 1881 ho vymysleli dva Angličané - William Ayrton a John Perry.
Jejich nápad nyní znovuobjevil majitel automobilového muzea v Altlosse. Sestrojit jeho věrnou kopii ale nebylo vůbec jednoduché. „Zabralo nám to celkem asi devět měsíců, než jsme tenhle automobil dokončili. Největší výzva byla vytvořit ho pouze podle dvou dochovaných mědi-rytinových technických nákresů,“ sdělil majitel muzea Horst Schultz.
Sběratel starých modelů sehnal stejnou historickou trojkolku, ze které angličtí technici vycházeli, a poté ji doplnili o elektrický pohon. Schulz se chtěl originálu přiblížit co nejvíc – i proto je například sedačka z předělaného barokního stolu a baterie jsou ve starém lékárenském pořadači. „Funguje to docela jednoduše a podobně jako dnešní elektrická auta. Potřebujete jen baterie, elektrický motor a spínač,“ dodává Schultz.
Nový oldtimer dokáže jet rychlostí maximálně 18 kilometrů za hodinu. Pohání ho elektrický motor o výkonu 0,5 kW. 54 voltové baterie jsou pod sedadlem. Energie se dostává k velkým předním kolům přes řetěz podobný tomu na klasickém bicyklu. Auto má otáčivá řídítka, která ovládají malá kola vzadu. Část převodovky připomíná spíš hodinový strojek a je vyrobená z mramoru. S každým zařazením rychlosti se zapne jiná baterie, což dodává vozítku sílu.
V současnosti jsou elektromobily silně propagovaným, ale stále alternativním dopravním prostředkem. Paradoxně tomu bylo v počátcích automobilového provozu právě naopak. První funkční auta měla elektrický pohon, ten spalovací nastoupil až později. Za revolucí v silničním provozu v podobě spalovacího motoru stál německý konstruktér Karl Benz. Data z roku 1900 ukazují, že jen 22 procent tehdejších aut jezdilo na benzín, 40 procent poháněla pára a 38 procent elektřina.
Existuje hodně důvodů, proč se elektrická auta nikdy nerozšířila tak, jako jejich konkurenti na fosilní paliva. První elektromobil v 19. století dokázal urazit pouze 40ti kilometrovou vzdálenost. „Řešili tehdy to, co my teď - problém s bateriemi. Obsahují totiž příliš málo energie na to, aby auta vydržela stejně dlouhé vzdálenosti jako benzínová. Navíc ve srovnání s benzínovými motory jsou baterie příliš těžké a velké,“ doplnil majitel muzea.
Podle něho navíc tehdy britští vynálezci podcenili dnes neodmyslitelnou věc - propagaci svého objevu. Zatímco autům Karla Benze udělala největší reklamu jeho manželka Bertha, když za veřejného zájmu vyrazila v novém voze na delší cestu, Ayrton a Perry elektromobil brali jen jako další technologickou novinku podobně jako voltmetr a ampérmetr, které dvojice také vynalezla.