„Běloruský scénář nesedí od A do Z,“ říká k odklonění letu do Minsku šéf českého letového provozu

Studio ČT24: Jan Klas, generální ředitel Řízení letového provozu ČR (zdroj: ČT)

Běloruské úřady v neděli přerušily let z Atén do Vilniusu kvůli údajné bombové hrozbě, hned po přistání nechaly zatknout a vyvést z letadla nezávislého novináře Ramana Prataseviče.„Jedná se o flagrantní porušení systému civilního letectví, který byl zneužit k tomuto aktu,“ říká generální ředitel Řízení letového provozu ČR Jan Klas a událost považuje za zcela neakceptovatelnou.

Na postup běloruských úřadů už reagovali diplomaté z celého světa, Irsko označilo nucené přistání letadla společnosti Ryanair v Bělorusku za státem podporované pirátství a akt odsoudilo i Česko. Náměstek ministra zahraničí Jan Kohout vyjádřil běloruskému velvyslanci Valeriji Kurdjukovovi důrazný protest v souvislosti s vážným podezřením z porušení mezinárodního práva v letectví. 

Jedná se o zneužití systému civilního letectví

„Použití zbraně i nátlak za použití zbraně při zákroku proti civilnímu letadlu je zcela vyloučen,“ říká také ředitel tuzemského Řízení letového provozu Jan Klas. Jinou optikou se podle jeho slov dá na situaci nahlédnout jen v případě, kdy letadlo nespolupracuje –⁠ tak jak to bylo například v New Yorku v roce 2001.

Tento scénář v běloruském prostoru ale generální ředitel letového provozu zcela vyloučil. „To, co se odehrávalo v běloruském prostoru, šlo přesně proti těmto principům (…) jedná se o zneužití systému civilního letectví,“ upozorňuje. „Tady v tom případě komunikace probíhala,“ dodává.

„I kdybychom vzali hypoteticky tu běloruskou verzi, že na palubě letadla byla bomba, tak je skutečně na kapitánovi letadla, aby rozhodl, jak let ukončí a jakým způsobem bude pokračovat v letu –⁠ kam bude pokračovat,“ říká Klas s tím, že logické by bylo pokračovat na plánované letiště ve Vilniusu, které navíc bylo i blíže. „(Běloruský) scénář nesedí od A do Z,“ myslí si.

Grafické znázornění odklonu letu do Vilniusu. Letadlo bylo blíže tam než do Minsku
Zdroj: flightradar24.com/Reuters

Zapojení běloruských tajných služeb

Litevská poradkyně prezidenta Asta Skaisgiryteová v souvislosti s tím zmiňuje běloruské tajné služby. „Evidentně je za incidentem běloruská bezpečnostní služba KGB. Aby letadlo přinutili přistát, použili vojenský letoun MiG-29 a bitevní vrtulník Mi-24,“ poukazuje na letecké prostředky použité při akci. 

To potvrzuje i vyjádření ředitele areolinií Ryanair. Podle něj zůstalo v Minsku kromě zadrženého opozičního aktivisty i několik agentů běloruské tajné policie, kteří měli být mezi pasažéry. 

Klas doufá, že v politické rovině bude odpověď Bělorusku na tento čin „rázná a kategorická“. Zmínil v souvislosti s tím i vyhlášení bezletové zóny nad Běloruskem.

„Vyzýval jsem i leteckou komunitu, aby v tomto případě byla principiální a jednotná. Já určitě budu v těch autoritách, kde se pohybuji, apelovat na to, aby naše reakce byla zásadní. Nelze připustit, aby byl systém civilního letectví takto zneužíván. To může otřást důvěrou v letectví jako celek,“ uzavřel.