Americké celebrity burcují mileniály k volbám. Oslovit mladé se daří spíš demokratům

Americké hvězdy lákají mileniály k volebním urnám (zdroj: ČT24)

Už za rok budou ve Spojených státech dominovat takzvaní mileniálové, tedy dnešní dvacátníci a třicátníci. Před listopadovými volbami do Kongresu se mladé Američany snaží vyburcovat k aktivitě i celebrity včetně zpěvačky Taylor Swiftové. Ta vyzvala k podpoře demokratů, což se nelíbilo současné hlavně státu – Donald Trump to okomentoval slovy, že nyní má její hudbu rád o čtvrtinu méně.

„O každé ceně, která se tu dnes uděluje, hlasovali lidé. A víte, kde ještě rozhodují lidé? Ve volbách 6. listopadu – takže vyrazte a volte,“ prohlásila Taylor Swiftová na předávání hudebních cen American Music Awards.

Stejnou výzvu vyvěsila také na sociální síti – a kampaň rychle zabrala. Během dvou dnů se k volbám zaregistrovalo víc než sto tisíc mladých lidí.

Mileniálové budou už příští rok hrát v USA prim. „Studují, pak se najednou dostanou do situace, kdy mají velký dluh v Americe případně po studiích, kdy mají práci, nebo ji naopak nemají. V tuto chvíli je možná některá témata nemusejí úplně oslovovat, ale oni do nich jakoby dorostou,“ míní politoložka Anna Shavitová z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

Generační proměnou podle expertky na politický marketing prošel hlavně jazyk kampaní. „Sledujeme všude, určitě i v České republice, že sdělení se mnohem více zaobalují do vzletných a více či méně úderných prohlášení: vyřešíme, zařídíme, uděláme,“ podotkla politoložka.

obrázek
Zdroj: ČT24

Polovina mladých podle průzkumu zůstane doma

Konkrétně ve Spojených státech je v oslovení mladých úspěšnější Demokratická strana, ve volbách se jí to ovšem nedaří zúročit. Skoro polovina mladých podle průzkumu z konce srpna hlasovat nepřijde.

Často je to proto, že se jim politika zdá moc složitá. „Pro člověka je jednodušší to úplně vypustit, pokud nemají pocit, že jsou nějak existenčně ohrožení. Raději řeší pro ně zajímavější, líbivější témata,“ vysvětluje psycholog z FSV UK Marek Vranka.

Kampaně celebrit podle něj skutečně mohou fungovat. „Vědí, že takhle se zachovají i lidé z jejich sociální skupiny, že to bude masový pohyb, tak je strašně snadné se k tomu přidat,“ konstatoval Vranka.

K účasti ve volbách fanoušky vyzvala třeba i zpěvačka Rihanna. Jak velký průlom to přinese, je ale těžké odhadnout. O vzedmutí mladých se ve Spojených státech mluvilo i po masakru na střední škole ve floridském Parklandu. Podle analýzy deníku Washington Post se ovšem počty mladých voličů nakonec výrazně nezvedly ani přímo na Floridě.