„Máme sny, ale nakonec všechno pokazíme.“ Terry Gilliam doprovodil do Varů Dona Quijota

Muž, který zabil Dona Quijota je film, který si režisér Terry Gilliam vyvzdoroval. Chvílemi to totiž vypadalo, že spíš Don Quijot – obrazně myšleno – zabije tohoto amerického filmaře. Od prvotního nápadu do premiéry totiž uplynulo bezmála třicet let. Jestli všechna anabáze stála za to, mohli posoudit i návštěvníci festivalu v Karlových Varech, kam Gilliam přijel svůj snímek osobně uvést.

Terry Gilliam natočil desítky filmů, řadu z nich jako jediný americký člen britské komediální skupiny Monty Python. Častěji než před kamerou ale tvořil za ní, třeba filmy Brazil, Král rybář nebo 12 opic. V mnohých jeho počinech je znát Gilliamův vlastní způsob magického realismu a smyslu pro absurdno. Netajil se tím, že jeho velkou inspirací byl i český filmový surrealista Jan Švankmajer. 

Gilliamův nejnovější snímek vypráví o prodejci obuvi, který je přesvědčený o tom, že je důmyslný rytíř Don Quijote, a o arogantním režisérovi, jehož prodejce pasoval na svého sluhu Sancha Panzu. Dvojici z románu, který před čtyřmi staletími napsal Miguel de Cervantes Saavedra jako parodii rytířských příběhů, poslal Terry Gilliam v 21. století na středověkou pouť.

Každý z nás má v sobě Dona Quijota a Sancha Panzu. Jeden z nich představuje pragmatickou stránku a druhý je snílek. My všichni přece máme sny, ambice a nakonec stejně všechno pokazíme.
Terry Gilliam

Haló, já jsem pořád tady!

Svou verzi Dona Quijota vytvořil až na druhý pokus. Ten první na začátku milénia, do něhož obsadil Jeana Rocheforta a Johnnyho Deppa, stíhala jedna katastrofa za druhou. Lokace a kulisy odnesly záplavy, po pár dnech natáčení navíc onemocněl představitel hlavního hrdiny a napnutý rozpočet prasknul ve švech. Filmařský boj s větrnými mlýny zachytil alespoň dokument Ztracen v La Mancha. 

„Často jsem uvažoval o tom, že to vzdám,“ přiznává filmař, „ale pokaždé, když jsem dokončil nějaký jiný projekt, tak se v mojí hlavě ozvalo: haló, já jsem pořád tady! Don Quijote byl stále v mojí hlavě.“

Terry Gilliam přijel na festival ve Varech (zdroj: ČT24)

Nově Gilliam příběh natočil s Adamem Driverem coby Sanchem Panzou a Jonathanem Prycem v hlavní roli. „Jediná věc, kterou jsem věděl jistě, bylo to, že nechci, aby Jonathan Pryce hrál Dona Quijota. Ale bohužel Michael Palin odstoupil a Jonathan mi zůstal,“ žertoval režisér při představování snímku ve Varech o nepřítomném herci. Na festival ho ale doprovodila herečka Joana Ribeiroová.

„Jonathan je naprosto úžasný,“ upozornil vzápětí. „Dnes si neumím představit lepšího Quijota. Největší radost mám z toho, že i Španělé si myslí, že je to ten vůbec nejlepší Quijote, jaký kdy byl. Vidíte, nemusíte být Španělem, abyste mohli být Quijotem. Quijote je univerzální.“

Starého psa soutěžit nenaučíš

Film promítají Vary v nesoutěžní sekci Horizonty. Gilliam je za to rád. „Nemám rád soutěže s filmy. Domnívám se, že jediná chvíle, kdy mám ze soutěží dobrý pocit, je, když hlavní cenu získá mladý filmař. Jemu to dá velkou šanci rozjet kariéru. Starým psům jako mně je úplně jedno, jestli prohrají, nebo vyhrají. Pro nás už je pozdě,“ nepochybuje.

O prohrách a výhrách ví své i v souvislosti s Mužem, který zabil Dona Quijota. Momentálně je nejisté jeho pokračování v cestě po světových kinech, i když do těch českých vstoupil uvedením ve Varech. Hned  po dokončení snímku se jeden z producentů začal s Gilliamem soudit o filmová práva. V půlce června soud rozhodl v jeho prospěch.