Českobudějovická teplárna odsířila provoz a plní nejpřísnější normy na čistotu ovzduší. Díky půlmiliardové investici klesnou vypouštěné emise oxidů síry o 1700 tun ročně – tedy na 15 procent dosavadního stavu. Jde o největší ekologickou investici v dějinách města.
Teplárna České Budějovice je odsířena, množství emisí se radikálně sníží
Z teplárenského komína teď už stoupá jen vodní pára. Letošní topná sezona v krajském městě tak bude čistší. Zásluhu na tom mají čtyři nová čerpadla, která spaliny sprchují a tím z nich odstraňují škodlivé látky. Dosud teplárna takovou technologií nedisponovala.
Podle předsedy představenstva Teplárny České Budějovice Miroslava Houfka se ovzduší v Českých Budějovicích vlivem postupného poklesu objemu vypouštěných emisí oxidů síry pročistí o více než 80 procent a oxidů dusíku o více než 20 procent. Teplárna tak bude plnit i nové emisní limity, které vstoupí v platnost v letech 2016 až 2019.
Obnovou prošel i 120 metrů vysoký komín. Dělníci ve speciálních prachuvzdorných oblecích odstranili jeho původní pouzdro a nahradili ho nerezovou vložkou.
Bude možné využívat i levnější palivo
Nová technologie teplo nezdraží, naopak umožní v budoucnu používat i levnější palivo. Jestli půjde cena tepla nahoru, důvodem bude povinnost nakupovat emisní povolenky. „Snižuje se jejich bezplatný příděl. To bude mít nepatrný dopad do cen tepla,“ konstatoval předseda představenstva Teplárny České Budějovice Miroslav Houfek.
Teplárna provozuje dva uhelné kotle s celkovým výkonem 300 tun páry za hodinu. V nich se ročně k výrobě tepla a technologické páry spálí až 300 tisíc tun hnědého uhlí. Firma sice splňovala současné emisní limity, ale i tak do ovzduší vypouštěla ročně více než 2000 tun oxidů síry a 600 tun oxidů dusíku.
Odpad z teplárny jako podklad pro stavbu silnic
Teplárna do budoucna plánuje prodávat odpad – popílek, který by míchala s čistící směsí. Výsledný produkt by mohl sloužit jako podklad pro stavbu silnic.
I když teplárna historicky patřila mezi významnější znečišťovatele ovzduší, v Českých Budějovicích je daleko větším problémem doprava. Jak totiž říká vedoucí odboru klimatologie Českého hydrometeorologického ústavu v Českých Budějovicích Miloslava Starostová, při inverzním počasí zůstávají veškeré emise v ulicích.
Centrem města denně projede 15 tisíc aut. Hlavními městskými tahy až padesát tisíc.