Štefánikův most postavili jako Švermův

Praha - Dlouhá staletí vedl přes Vltavu v Praze jediný most - Karlův. Teprve v roce 1841 byl otevřen předchůdce nynějšího mostu Legií, o devět let později byl do provozu uveden železniční Negrelliho viadukt. Čtvrtým pražským vltavským mostem se v květnu roku 1868 stal most císaře Františka Josefa I., předchůdce dnešního Štefánikova mostu. V současnosti je v Praze přes Vltavu 19 mostů, z toho 12 silničních, čtyři železniční, dva pro pěší a jeden tramvajový. Silniční a tramvajový Štefánikův most, který se léta nazýval Švermův, byl do provozu uveden 29. září 1951.

Visutý řetězový most byl pojmenován po císaři Františku Josefu I., lidově byl ale nazýván Eliščin podle císařovy manželky Alžběty (Elišky). Most se stavěl od roku 1865 a slavnostně otevřen byl 13. května 1868 - tomu byl rakousko-uherský mocnář osobně přítomen. Autory projektu byli angličtí inženýři Rowland Mason Ordish, William Henry Le Feuvre a Max Am Ende.

Od roku 1919 do 1940 se most nazýval Štefánikův, pak pět let most Leoše Janáčka a v letech 1945-1947 opět Štefánikův most. V roce 1941 byl z havarijních důvodů vyřazen z provozu a paralelně bylo postaveno dřevené provizorium i pro provoz tramvají. Most byl demontován v roce 1947, nejcennější části (pohyblivá ložiska s částmi lan a litinového cimbuří) byly uloženy v depozitáři technického muzea na Invalidovně.

Most císaře Františka Josefa I., předchůdce Štefánikova mostu
Zdroj: ČT24/Wikipedia

Výstavba nového železobetonového mostu, pojmenovaného po zakládajícím členu KSČ Janu Švermovi, začala na začátku roku 1949. Most je dlouhý 243 metrů a tvoří ho tři segmentové oblouky o rozpětí 59 až 65 metrů. Šířka mostovky je 24,4 metru. Autory projektu byli Oldřich Širc, Vlastislav Hofman a Václav Dašek.

Při výstavbě byly vůbec poprvé použity skruže z ocelových trubek, tvořící vylehčené vzdušné konstrukce. Místo neosvědčené asfaltové dlažby, použité na Jiráskově mostě, bylo zde použito malých žulových kostek 12x12 cm. Zatěžkávací zkouška proběhla 26. září 1951 a pravidelný provoz byl zde zahájen 29. září 1951.

Komunikačně most spojuje Revoluční třídu, hranici mezi Starým a Novým Městem a Letenský tunel, vybudovaný v letech 1949-1953. Nedaleko mostu byla v letech 1969-1999 umístěna socha Jana Švermy, v roce 1997 byl ale most přejmenován opět na Štefánikův. Zatím poslední velká rekonstrukce mostu se uskutečnila v roce 2007. Byla kompletně vyměněna vozovka, dlažbu nahradil asfalt a most se dočkal i nového středního tramvajového pásu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
před 7 hhodinami

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
před 20 hhodinami

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
5. 12. 2025

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...