Ústí nad Labem – Stavba dálnice D8 přes České středohoří nezačala ani dnes, i když to Ředitelství silnic a dálnic dopředu avizovalo. Na místě probíhal pouze geologický průzkum a práce na odvodňování terénu. ŘSD předá staveniště až ve středu, řekla dnes mluvčí stavební firmy Eurovia Petra Kučerová. Dostavba chybějících 12,7 kilometru dálnice za 12 miliard korun vázla předešlých pět let na sporech ekologů a úředníků. Na novém úseku bude skoro třicet mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky.
Stavba D8 přes České středohoří začne až ve středu
Marné čekání na poslední část dálnice D8 dnes mělo skončit. Ředitelství silnic a dálnic získalo všechna potřebná povolení a mělo dnes zahájit finální část stavby. Zatím se tak ale nestalo a začátek stavby se přesunul na středu. „Stavbu tohoto úseku nám má ŘSD oficiálně předat až ve středu. Proto v současné chvíli na místě neprobíhají žádné práce,“ řekla mluvčí Eurovie. „Jsme v tuto chvíli ve stadiu příprav. Práce na dostavbě budou pokračovat tak, abychom byli schopni dodržet termín dokončení na přelomu let 2014 a 2015,“ sdělila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Eurovia je vedoucí firmou konsorcia, které má dálnici dostavovat, v posledních letech ale vede s ministerstvem dopravy a ŘSD spory o kvalitu práce. Na dotaz, zda odklad zahájení stavby s těmito spory souvisí, jak se také spekuluje, se mluvčí Eurovie ani ŘSD nevyjádřily.
Část trasy se začala stavět už v roce 2007, zhruba její polovinu ale blokovaly skoro pět let spory úředníků a ekologických aktivistů. Trasa plánované dálnice vede napříč Chráněnou krajinnou oblastí České středohoří, ekologové se proto domáhali neobvyklých stavebních prvků, které by minimalizovaly dopad dopravní stavby na životní prostředí. „Zásadní přerušení prací přišlo v srpnu 2010, kdy bylo zrušeno územní rozhodnutí a my jsme následně nemohli získat zbývající stavební povolení,“ vzpomněla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Spory ustaly až letos, když ústecký krajský úřad vydal sdružené územní rozhodnutí a stavební povolení. Čerstvě rozestavěný úsek dálnice D8 má překonat České středohoří. Propojí již dokončené úseky Praha – Lovosice a Teplice – státní hranice, potom už budou moci řidiči jezdit plynule z Prahy do Drážďan a dalších severoněmeckých měst. Stavba má být hotova na přelomu let 2014 a 2015. Ačkoli je možné, že kvůli D8 proběhnou ještě soudy, zřejmě jediné, co by mohlo dostavbu zdržet, je počasí. Podle silničářů by bylo nutné práce přerušit, kdyby byly příští dvě zimy příliš tuhé a nasněžilo.
Úsek Lovosice - Bílinka se otevře už příští týden
Ačkoliv si řidiči budou muset na bezproblematické cestování z Prahy na sever počkat ještě více než dva roky, již brzy jim ŘSD učiní alespoň malou radost. Úsek z Lovosic do Bílinky připravený k provozu už od loňského prosince se otevře už příští týden. Silničářům se podařilo opravit chyby v dokumentaci mostu Vchynice, mají už nové stavební povolení a zažádali také o předčasné užívání. V pátek oznámila Nina Ledvinová, že bude úsek do Bílinky dlouhý 3,7 kilometru konečně otevřen 14. května.