Staré tramvaje T3 míří na Ukrajinu, ikona ale z pražských ulic nezmizí

3 minuty
Staré tramvaje T3 míří do ukrajinského Charkova
Zdroj: ČT24

Pražský dopravní podnik se postupně zbavuje starých tramvají T3, které míří do ukrajinského Charkova. Té trojka ze 60. let se postupem času stala ikonou hlavního města, její fanoušci ale nemusí smutnit. Dopravní podnik si totiž nechá asi 350 zmodernizovaných kusů, které zvenčí vypadají hodně podobně.

Po 30 letech v pražských ulicích míří staré tramvaje T3 do ukrajinského Charkova. Za každou zaplatil nový kupec okolo 130 tisíc korun. „Ta poptávka je velká. Myslím, že všechno, co se bude prodávat v České republice, jsme schopni odkoupit a vyvézt na Ukrajinu,“ tvrdí jednatel firmy, která tramvaje vyváží, Karel Khun. Pražskému dopravnímu podniku zbývá ještě asi 70 kusů starých T3 s laminátovými sedačkami, které mají skončit do konce příštího roku. 

Pražský dopravní podnik prodával staré tramvaje T3  už dříve, většina mířila do Ruska a na Ukrajinu, v roce 2008 dokonce do severokorejského Pchjongjangu.

Rozhodně to ale nebude konec legendárních tramvají v pražských ulicích, v provozu zůstane asi 350 přestavěných vozů, které jsou zvenčí hodně podobné – některé tramvaje jsou ale v podstatě nově postavené: „Jsou rekonstruované a ty z Prahy rozhodně nezmizí, ty považujeme za perspektivní,“ uvedl generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. 

Ve čtvrtek se ale poprvé prodala i tramvaj typu T6, která je podstatně mladší než její předchůdkyně T3. Té šestek se Praha zbavuje proto, že chystá nové zastávky s vyššími obrubníky. Do nich by ale narážely dveře těchto tramvají, které se vyklápějí ven.

Už několik let totiž firma nakupuje nízkopodlažní vozy 15T Forcity od Škody Transportation. Za 250 tramvají by měl zaplatit celkem asi 19 miliard korun.

Nadčasový vzhled dal Té trojkám designér František Kardaus

První prototyp dnes už legendární tramvaje převzal pražský dopravní podnik 3. listopadu 1960, tedy před více než 55 lety. Veřejnosti byla tramvaj poprvé představena ve stejném roce na veletrhu v Brně. Do pravidelného provozu pak byla T3 v Praze nasazena koncem listopadu 1962. 

Od té doby bylo vyrobeno asi 14 tisíc tramvají T3, jde tak o jeden z nejúspěšnějších modelů na světě. Vedle Prahy sloužily v řadě dalších měst po Česku i v zahraničí.

U jejího zrodu stál hlavní konstruktér Antonín Honzík a designér František Kardaus. Právě jemu tyto vozy vděčí za svůj nadčasový vzhled s typickými kulatými světlomety a vysokým „čelem“ nad předním oknem. Od roku 1964 pak byly do tramvají montovány sedačky ze sklolaminátu, které podle mnohých cestujících dodnes poskytují nepřekonatelnou míru pohodlí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Strach, adrenalin, povinnost, popisují hasiči zásah v Hustopečích

Hasiči, kteří v pátek 28. února dorazili na místo havárie v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku jako první, popisují, že prožívali strach, respekt, ale zároveň adrenalin a povinnost pomoci. Plameny a černý hustý kouř šlehaly desítky metrů do výšky. Na místo tehdy jako první dorazili dobrovolní hasiči právě z Hustopečí.
před 33 mminutami

Zubařů přibývá, problém s jejich dostupností ale přetrvává

Část lidí v Česku dál nemůže sehnat zubního lékaře. Podle České stomatologické komory přitom zubařů neustále přibývá – za poslední rok jich začalo ordinovat dalších 120. Aktuálně jich je v zemi skoro devět tisíc. Často se ale koncentrují ve velkých městech a zhruba desetina z nich nemá smlouvu s pojišťovnou a pacienti si tak za péči musí platit. Někteří proto radši využívají zubní pohotovosti, kam ale patří jen nejakutnější případy.
před 1 hhodinou

Ze zaplavené lékárny v Opavě chtěli odnést zboží za čtyři tisíce. Hrozí jim vyšší trest

Okresní soud v Opavě se začal zabývat případem, který se odehrál během loňských povodní. Dva zloději, muž a žena, se měli vloupat do lékárny. Protože se trestného činu dopustili v době stavu nebezpečí, hrozí jim vyšší trest.
před 7 hhodinami

Na Náchodsku vzniká komunitní centrum s vlastním úložištěm tepla

Ojedinělý energetický experiment vzniká v Žernově u Babiččina údolí na Náchodsku. Obec tam staví komunitní centrum, v jehož základech pod dřevostavbou je úložiště tepla dobíjené ze solárních panelů. Úložiště budou dobíjet nepřetržitě, to pak má dům vytápět celoročně. Obec založila energetické družstvo, členové budou elektřinu sdílet.
před 9 hhodinami

Pohonné hmoty zlevnily o desítky haléřů

Pohonné hmoty třetí týden v řadě zlevnily, tempo poklesu cen zrychlilo. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se u čerpacích stanic prodává v průměru za 35,42 koruny, před týdnem byl o 80 haléřů dražší. Nafta zlevnila o 65 haléřů, za litr řidiči dají průměrně 34,88 koruny, vyplývá z údajů společnosti CCS. Benzin byl naposledy levnější loni v říjnu, nafta na začátku letošního roku.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Práce po nehodě nákladního vlaku s benzenem ztěžuje déšť

V Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku se po havárii a následném požáru nákladního vlaku s toxickým benzenem chystá plocha pro sanaci území, které je nejzasaženější. Těžká technika odstraní poslední zbytky cisteren. Ve čtvrtek na místě pracoval i těžkotonážní pásový jeřáb, který nakládal odřezaná kolejová pole. Všechny práce směřují k tomu, aby se odborníci co nejdříve dostali k ložisku kontaminace. Práce však komplikuje déšť. Rozsah kontaminace pod ohniskem havárie zatím inspektoři ČIŽP nedokážou odhadnout.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Zastupitelé Karolinky schválili vyhlášení referenda o koupi bývalých skláren

Zastupitelé Karolinky na Vsetínsku schválili vyhlášení místního referenda o koupi areálu bývalých skláren a bytového domu do majetku města. Konat se bude 26. dubna. Radnice jedná o možném odkupu se společností Synot Real Estate. Cena bytového domu je 35,5 milionu korun, areálu skláren a kartonážky 52 milionů. Pro vyhlášení referenda bylo všech osm přítomných koaličních zastupitelů. Město s asi dva a půl tisíci obyvateli má dlouholetou sklářskou tradici, v roce 2020 se tam však sklárny uzavřely.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Podpis smluv na jaderné bloky v Dukovanech se asi zpozdí, řekl Beneš

Podpis finálních smluv o výstavbě nových jaderných bloků v Dukovanech mezi společnostmi ČEZ a KHNP se oproti původním plánům zřejmě zpozdí, řekl generální ředitel ČEZu Daniel Beneš. Důvodem je dle něj čekání na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kromě toho zbývá také vyřešit zapojení českého průmyslu do projektu. Dohody měly být původně uzavřeny do konce března.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...