Staré tramvaje T3 míří na Ukrajinu, ikona ale z pražských ulic nezmizí

3 minuty
Staré tramvaje T3 míří do ukrajinského Charkova
Zdroj: ČT24

Pražský dopravní podnik se postupně zbavuje starých tramvají T3, které míří do ukrajinského Charkova. Té trojka ze 60. let se postupem času stala ikonou hlavního města, její fanoušci ale nemusí smutnit. Dopravní podnik si totiž nechá asi 350 zmodernizovaných kusů, které zvenčí vypadají hodně podobně.

Po 30 letech v pražských ulicích míří staré tramvaje T3 do ukrajinského Charkova. Za každou zaplatil nový kupec okolo 130 tisíc korun. „Ta poptávka je velká. Myslím, že všechno, co se bude prodávat v České republice, jsme schopni odkoupit a vyvézt na Ukrajinu,“ tvrdí jednatel firmy, která tramvaje vyváží, Karel Khun. Pražskému dopravnímu podniku zbývá ještě asi 70 kusů starých T3 s laminátovými sedačkami, které mají skončit do konce příštího roku. 

Pražský dopravní podnik prodával staré tramvaje T3  už dříve, většina mířila do Ruska a na Ukrajinu, v roce 2008 dokonce do severokorejského Pchjongjangu.

Rozhodně to ale nebude konec legendárních tramvají v pražských ulicích, v provozu zůstane asi 350 přestavěných vozů, které jsou zvenčí hodně podobné – některé tramvaje jsou ale v podstatě nově postavené: „Jsou rekonstruované a ty z Prahy rozhodně nezmizí, ty považujeme za perspektivní,“ uvedl generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. 

Ve čtvrtek se ale poprvé prodala i tramvaj typu T6, která je podstatně mladší než její předchůdkyně T3. Té šestek se Praha zbavuje proto, že chystá nové zastávky s vyššími obrubníky. Do nich by ale narážely dveře těchto tramvají, které se vyklápějí ven.

Už několik let totiž firma nakupuje nízkopodlažní vozy 15T Forcity od Škody Transportation. Za 250 tramvají by měl zaplatit celkem asi 19 miliard korun.

Nadčasový vzhled dal Té trojkám designér František Kardaus

První prototyp dnes už legendární tramvaje převzal pražský dopravní podnik 3. listopadu 1960, tedy před více než 55 lety. Veřejnosti byla tramvaj poprvé představena ve stejném roce na veletrhu v Brně. Do pravidelného provozu pak byla T3 v Praze nasazena koncem listopadu 1962. 

Od té doby bylo vyrobeno asi 14 tisíc tramvají T3, jde tak o jeden z nejúspěšnějších modelů na světě. Vedle Prahy sloužily v řadě dalších měst po Česku i v zahraničí.

U jejího zrodu stál hlavní konstruktér Antonín Honzík a designér František Kardaus. Právě jemu tyto vozy vděčí za svůj nadčasový vzhled s typickými kulatými světlomety a vysokým „čelem“ nad předním oknem. Od roku 1964 pak byly do tramvají montovány sedačky ze sklolaminátu, které podle mnohých cestujících dodnes poskytují nepřekonatelnou míru pohodlí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 17 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 17 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 18 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...