Pracovníci odborné firmy začali s přípravou na zabezpečení a sanaci Barevné (Papouščí) skály nad Vltavou nedaleko Českého Krumlova. Hrozí, že se z ní samovolně odlomí asi tisícitunový blok. Řízené odlamování skály má začít nejpozději 28. května. Státní plavební správa kvůli tomu omezila provoz na Vltavě, vodáci projedou místem pouze pět metrů od levého břehu.
Přípravy na odlomení tisícitunové skály u Českého Krumlova začaly
Šest pracovníků firmy Strix začalo s přípravami v pondělí ráno, nejprve musí skály očistit od drobnějších kamenů. „Dnes jsme odstranili volné kusy. Práce je náročná psychicky i fyzicky, vyžaduje soustředění a přesnost,“ říká Miroslav Haller, který má s touto činností dlouholeté zkušeností.
Poté dají pod skálu záchytný plot a bariéru, které mají ochránit silnici pod skálou a jez. Na silnici položí tlumicí matraci ve formě sendviče z gumových pásů a pneumatik – utlumí energii padajících skalních bloků.
„Aby kameny nepadaly do vody nebo jenom v přiměřené míře, bude po celé linii zachycovací plot z vysokopevnostních dvouzákrutových pletiv a polodynamická záchytná bariéra, jako jsou v Hřensku nebo v oblasti, kde chrání silnici Štěchovice–Vraný,“ uvádí Dušan Dufka, ředitel firmy Strix, která práce provádí.
Odlamování skály začne do týdne
Zabezpečovací práce chce firma stihnout do 25. května, odlamování skály začne nejpozději 28. května. Dělníci budou pracovat ráno a dopoledne, kdy ještě nejezdí moc vodáků. Odpoledne plánují vrtat, nakládat a odvážet materiál.
„Mylné jsou informace, že blok budeme odstřelovat. Toto není možné a ani to není vhodné, protože odstřelem a následnou siesmologickou vlnou bychom poškodili zbytek masivu,“ vysvětluje Dufka.
Skálu budou odlamovat pomocí hydraulických klínů, pneumatických sbíjecích kladiv a pneumatických podušek. Firma odlomí a shodí skalní pilíř o objemu asi 500 metrů krychlových a vážící tisíc tun.
„Základem jsou pneumatická sbíjecí kladiva, skála se bude také navrtávat. Budeme používat hydraulické klíny, největší bloky chceme shazovat pomocí pneumatických podušek, jaké používají třeba hasiči,“ popisuje Dufka.
Zákaz někteří vodáci porušují
Vodáci teď mohou místem proplouvat jen po levé straně. Protože je ale nyní málo vody, musí lodě přes jez přenášet. Propustí u pravého břehu se nesmí jezdit od 10. května, někteří vodáci ale zákaz porušují. Povodí Vltavy ji proto zahradí trámy, před propustí bude ještě síť.
První etapa prací u Českého Krumlova potrvá do konce června. Práce budou stát 5,9 milionu korun, řekla mluvčí Lesů ČR Eva Jouklová. Podle toho, zda bude skála i po odlomu nebezpečná, naváže druhá etapa co nejdříve a skončí v červenci. Když havarijní stav pomine, začnou další práce zkraje roku 2019.