Praha se loučí s historickým nádražím, železničáři už ho nechtějí

Praha – Nádraží s druhou nejstarší staniční budovou v Praze zaniká. V Bubenči přestanou v noci, s koncem denního provozu, zastavovat vlaky, místo toho bude možné vystoupit na nedaleké nové zastávce v Podbabě.

Klidný kout na západním okraji pražské Stromovky ukrývá unikát – nádraží z roku 1850 dochované takřka v původní podobě. Budova byla druhá nejstarší původní nádražní budova sloužící svému účelu v celé metropoli – hned po Masarykově nádraží. To však platilo pouze do letošního 28. srpna. Od pátku již vlaky nebudou ve stanici Praha-Bubeneč zastavovat, původní kolejiště, které od původního stavu odlišují především poloperony a trakční vedení postavené v roce 1963, by mělo zaniknout ve prospěch rychlého koridoru vedoucího až do Holešovic, vlaky budou místo Bubenče zastavovat na Podbabě. Pro ty, kdo se z vycházek ve Stromovce rádi vraceli vlakem na Masarykovo nádraží či do Holešovic, už není v současné koncepci pražské MHD místo.

Přesun cestujících z Bubenče do zastávky Podbaba je však podle generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Pavla Surého příklad, jak by měla moderní železnice fungovat a přibližovat zastávky zástavbě. Otevření železniční stanice v Podbabě rovněž zhodnotí investici na nedávné prodloužení tramvajové linky právě do Podbaby. Ta vznikala s vidinou okamžitého propojení tramvají a vlaků, nakonec však SŽDC výstavbu zastávky odložila, několik let tak cestující z konečné tramvají mohli pouze sledovat projíždějící vlaky.

Nádraží Bubeneč vzniklo při stavbě Severní státní dráhy z Prahy do Podmokel (a dále do Drážďan) v roce 1850. „Vyrostla tu menší typizovaná stanice podle plánů Antonína Jünglinga v pozdně klasicistním stylu podle normálie shodné s olomoucko-pražskou dráhou,“ popsal nádražní budovu autor knih o pražské lokální historii Milan Polák v práci Praha a železnice. Od roku 1942 nese nádraží jméno Praha-Bubeneč. V roce 1963 proběhla elektrizace, ovšem pouze troleje potom déle než dvě desetiletí končily zde. Dále do Ústí nad Labem pokračovala jejich stavba až v roce 1985. Bubenečské nádraží zatím sloužilo osobním vlakům (linek S4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem a S41 Praha – Roztoky) a spěšným vlakům z Loun, popř. Mostu. Z nádraží vedly také vlečky k teplárně na Julisce a papírně u Císařského mlýna. Obě však již byly sneseny.

Zastávka Podbaba
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK

Zrušení druhého nejstaršího nádraží v Praze a otevření zastávky v Podbabě předznamenává rozsáhlejší smršť nových zastávek ve městě a jeho bezprostředním okolí. Od 1. září totiž začne sloužit dalších pět předměstských zastávek: Rudná-zastávka, Chýně, Jinočany, Hostivice-Sadová a Hostivice-U hřbitova. „Zejména oblast Rudné je bouřlivě se rozvíjející oblastí a dnešní autobusová doprava soustředěná na Zličíně nestačí pokrývat nároky a potřeby obyvatel,“ uvedl ředitel pražského organizátora veřejné dopravy ROPID Pavel Procházka. Oproti kombinaci autobusu a metra je cesta vlakem na Smíchov, popř. s přestupem i na hlavní nádraží či do Libně, rychlejší, v dopravní špičce, kdy je Praha ucpaná, může soupeřit i s auty. Nevýhodou některých nových zastávek, zejména v Jinočanech, je vzdálenost od zástavby. To by měl změnit až do budoucna plánovaný další rozvoj obce směrem k trati.

Přímo v Praze se potom má otevřít zastávka Kačerov, která umožní rychlý přestup mezi vlaky, metrem a městskými i příměstskými autobusy. Při přípravě stavby se ale vyskytly potíže s projektem. Je proto otázka, zda bude zastávka sloužit od ohlášeného listopadového termínu.

2 minuty
Šest nových vlakových zastávek
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

U Malacek nedaleko českých hranic se potvrdila kulhavka a slintavka

U Malacek na západě Slovenska, méně než 50 kilometrů od českých hranic, existuje podezření na další ohnisko slintavky a kulhavky, informoval v neděli kolem poledne na síti X ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Oznámil zpřísnění opatření na hraničním přechodu Břeclav-Brodské na dálnici D2 u Lanžhota na Břeclavsku, ta se ale dál budou týkat pouze kamionů. Přítomnost nákazy na místě v podvečer následně potvrdil slovenský protějšek Výborného Richard Takáč.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Sprejeři napáchali už druhý rok po sobě škody za sto milionů

Posprejované zdi, zastávky nebo celé vlaky – policisté řeší ročně skoro pět tisíc takových případů. Škody, které sprejeři loni napáchali, se už druhý rok po sobě přiblížily hranici sto milionů korun. Když ale policisté vandaly dopadnou, můžou za malování po zdech strávit ve vězení i rok.
před 9 hhodinami

Sanace území v okolí Hustopečí potrvá podle Hladíka měsíce

Sanace území v okolí Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku kvůli šíření toxického benzenu potrvá měsíce. Na jejím přesném postupu se však odborníci dosud plně neshodli, protože jde o bezprecedentní událost. V Otázkách Václava Moravce to řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KUD-ČSL). Podle něj bude pro obnovení dopravy zapotřebí přesunout část železniční tratě v okolí.
před 14 hhodinami

Turistický klub značí dvě nové stezky a upravuje rizikové trasy

Klub českých turistů (KČT) letos otevře dvě nové turistické trasy, obě v Jihomoravském kraji. Plánuje také nové varianty stávajících stezek, které jsou v místě přecházení frekventovaných silnic nebezpečné. V dubnu pak klub začíná s pravidelnou tříměsíční obnovou značení na třetině turistických tras.
před 19 hhodinami

Majitelé studní by si měli nechat po zimě zkontrolovat vodu

Kvalita vody v dálkových rozvodech je sledovaná nepřetržitě. Lidé, kteří mají studny, si ji ale musí kontrolovat sami. Rozbor by si měli nechat udělat aspoň jednou ročně, teď na jaře je na to ideální čas. Základní rozbory jsou dva, a to krácený a úplný. Který je potřeba udělat, určují laboranti hlavně podle toho, kde se studna nachází. Víc látek sledují třeba v okolí hnojených polí nebo silnic s hustou dopravou. Cena rozboru se většinou pohybuje kolem dvou tisíc korun.
před 22 hhodinami

Půl roku do voleb. Totožnost voličů půjde ověřit elektronicky

Do sněmovních voleb zbývá půl roku. Úřady se na hlasování už připravují. Nově bude možné volit z ciziny korespondenčně nebo se prokázat elektronickým dokladem.
před 23 hhodinami

Zóna ČT24: Chrudimští výsadkáři jsou elita, ale museli slevit v požadavcích na nové kolegy

Elitní chrudimský výsadkový pluk si stěžuje na nedostatek zájemců o službu v jeho řadách. Musel proto kvůli tomu slevit při výběrovém řízení. Zkrátil ho, zmírnil některé požadavky. Budoucí kolegy a spolubojovníky navíc pluk hledá například na středních školách v regionu. Snaží se také být vidět na veřejnosti. Spolupracuje i s městem Chrudim. Tématu se věnoval pořad Zóna ČT24.
29. 3. 2025

Skryté nebezpečí v polích. Skruže jsou pro zvířata pastí

Odkryté meliorační jímky na polích a loukách jsou nebezpečí pro zvířata i lidi. Myslivci a hasiči v posledních týdnech zachraňovali ze skruží několik srnek, ale také bobry nebo jezevce. Využívají k tomu klasické nastavovací žebříky, zvířata mívají při manipulaci zakryté oči tkaninou nebo dekou. Každá jímka by měla být přitom zavřená. Zodpovědnost za to mají majitelé pozemků.
29. 3. 2025
Načítání...