Po 160 letech se Masarykovo nádraží opět slavnostně otevřelo

Praha – Masarykovo nádraží, kde končí linky pražské příměstské železniční dopravy od východu a severu, má zrekonstruovanou dvoranu. Po roce tak skončila první etapa opravy celé stanice, skupina Masaryk Station Development, která práce financovala, zaplatila za renovaci dvorany 60 milionů korun.

Pro cestující, kteří do Prahy dojíždějí z okolních obcí nebo okrajových čtvrtí a Masarykovým nádražím denně procházejí, znamená znovuotevření dvorany to, že nebudou muset používat boční vchod a na tramvajovou zastávku před nádražím se opět dostanou přímo. Podle starosty Prahy 1 Oldřicha Lomeckého je rekonstrukce velmi kvalitní a byla provedena obzvlášť citlivě s ohledem na historii nejstaršího dochovaného pražského nádraží i na současné potřeby cestujících. „Centrum Prahy je živý organismus a není to skanzen. Přesto je možné ukázat, že rekonstrukce, která tady proběhla, byla udělána velmi citlivě,“ podotkl starosta Lomecký.

Petr Palička z Penty:

„Rekonstrukci projektovali architekti Tichý a Kolářová, prováděcí projekt byl dělán společností SUDOP, investorem rekonstrukce byla společnost Masaryk Station Development.“

Lidem procházejícím dvoranou už také nehrozí, že jim na hlavu spadne střecha nebo některý ze sloupů, které ji podpírají. To nebylo vyloučeno před zahájením rekonstrukce, kdy byl celý objekt ve velmi kritickém stavu. Po pádu jednoho ze sloupů muselo střechu zabezpečovat provizorní dřevěné lešení. Starosta Prahy 1 proto zdůraznil, že byl nejvyšší čas s opravami začít, když připomněl léta diskusí, která pracím předcházela. Radnice doufá, že nezůstane jen u této rekonstrukce a dráhy s investiční společností Penta, která nedávno do konsorcia Masaryk Station Investment vstoupila, budou v rekonstrukci nádraží brzy pokračovat.

Masarykovo nádraží má po roční rekosntrukci opět halu.
Zdroj: Kateřina Šulová/ČTK

Prosklený prostor plný světla, který byl k nádraží dostaven v roce 1861, byl zrekonstruován s co největším ohledem na původní podobu. „Proměna této haly spočívá především v opravě historických prvků. Celá rekonstrukce, kterou prováděl Průmstav, byla dělána restaurátorským způsobem,“ shrnul Petr Palička ze společnosti Penta, která je majoritním vlastníkem Masaryk Station Development. V novém tak je střecha, základy sloupů, celá hala byla odvodněna a rekonstrukcí prošla kanalizace.

Architekt Zdeněk Lukeš:

„Nádraží vzniklo v letech 1844–1845 podle projektu Jana Pernera, podobu mu dal vídeňský architekt Anton Jüngling. Původně to byly dvě stavby, které byly propojeny dvoranou. Ve 20. letech přibyla ještě pošta. Zásadní přestavbu křídla v Hybernské dělal Kotěrův žák Antonín Parkman v letech 1938–1945.“

Masarykovo nádraží má po roční rekosntrukci opět halu.
Zdroj: Kateřina Šulová/ČTK

Rekonstrukce celého Masarykova nádraží však opravou dvorany teprve začala. Podle ředitele Českých drah Petra Žaludy je nutné urychleně pokračovat především rekonstrukcí zbytku výpravní budovy. Ta je dnes počmáraná a na řadě míst temná a ošklivá. Cestující navíc před jízdou mohou nakoupit pouze máloco, často navíc v pochybných podnicích. To vše by se mělo změnit. „Jak bude probíhat rekonstrukce té zbylé části, budou tam obchody, které odpovídají kultuře 21. století,“ slíbil Petr Žaluda. Podle Marka Dospivy z Penty budou práce pokračovat co nejdříve. „Je zpracován generel opravy celého nádraží. Navázat na tuto první by měla oprava sousední haly a také dokončení této haly, a to především podlahy – vytvoření kanálu, kterým budou vedeny instalace, které jsou provizorně zavěšeny pod střechou,“ přiblížil Dospivův kolega Palička.

Podle historika architektury Zdeňka Lukeše je dobře, že Masarykovo nádraží bude nadále plnit svůj původní účel a po diskusích v minulých letech o jeho budoucnosti padlo rozhodnutí zachovat na něm železniční provoz. Developerskou společnost dnes zajímá především okolí nádraží, které je zaplněno především chátrajícími sklady. „Z našeho pohledu se jedná o zajímavé území v centru Prahy, které dnes vypadá velmi neutěšeně – je to jakési předměstí v centru. Myslíme, že si to Praha nezaslouží a naopak si zaslouží, aby tady byl vytvořen normální kus města s ulicemi, obchody, kancelářemi – jak to ve městě bývá,“ shrnul Petr Palička.

Masarykovo nádraží je nejstarší dochovaná železniční stanice v Praze. Ačkoli dodnes stojí i budova zcela prvního pražského nádraží, které bylo na Brusce, to už svému původnímu účelu neslouží. Zato Masarykovo nádraží je dodnes vytížené, v současnosti však už pouze příměstskou dopravou. Jezdí odtud regionální linky do Kolína, Poděbrad, Mladé Boleslavi, Kralup nad Vltavou (a Ústí nad Labem) a Kladna. Z Masarykova nádraží také několikrát ročně stoupá dým, protože odtud jezdí i parní vlaky do železničního muzea v Lužné. Historie stanice byla ovšem velmi pohnutá, prošlo jednou významnou rekonstrukcí, kterou však zakončily prudké boje na konci druhé světové války, při kterých byla část stanice zničena.

Jeho dějiny také reflektují politické dějiny Československa a Česka, nádraží za 166 let své existence vystřídalo pět různých názvů, přitom hned třikrát se jmenovala Masarykovo.

Historický vlak do Lužné s lokomotivou 486.007
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Vývoj názvu Masarykova nádraží

  • 1845–1862: Praha
  • 1862–1919: Praha-státní nádraží (změna kvůli výstavbě prvního konkurenčního pražského nádraží na Smíchově)
  • 1919–1940: Praha-Masarykovo nádraží (změna souvisela se vznikem nového státu)
  • 1940–1945: Praha-Hybernské nádraží (snaha potlačit tradici Československa v protektorátu)
  • 1945–1952: Praha-Masarykovo nádraží (návrat k předválečnému názvu)
  • 1952–1990: Praha-střed (snaha potlačit demokratickou tradici komunistickým režimem)
  • 1990–dodnes: Praha-Masarykovo nádraží (návrat k předválečnému názvu)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
před 1 hhodinou

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
před 2 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
včera v 13:35

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
včera v 11:47

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánovčera v 09:02

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025
Načítání...