Petřínská lanovka (počtvrté) jako nová: Rozjela se po sedmi měsících

Lanovka s nejdelší tradicí v Česku se po sedmi měsících opět rozjela. Dráha z pražského Újezda na Petřín prošla důkladnou rekonstrukcí, při které vzniklo nové těleso u stanice Nebozízek. Původní konstrukce byla v havarijním stavu, a to ze stejného důvodu, který v minulém století provoz několikrát zastavil a vyžádal si i nejdelší, dvacetiletou odstávku lanovky.

Petřínská lanovka loni jela naposled 7. září. Dopravní podnik původně předpokládal, že výluka potrvá do poloviny března, nakonec se ještě o tři týdny protáhla. Lanovka se tak znovu rozjela po sedmi měsících a jednom dnu.

Rekonstrukcí prošly vozy i stanice Újezd, která má nové toalety, úpravy se dotkly i nástupišť, která jsou lépe osvětlená. Zásadní ale byla přestavba trati. Původní vyvýšené těleso bylo sice po neblahých zkušenostech z první poloviny 20. století, kdy provoz opakovaně komplikovala nestabilita svahu, postaveno tak, aby sesuvům odolalo. Přesto se po třiceti letech provozu sesouvalo dolů a navíc se naklánělo ke Smíchovu.

„Byla to oprava vyvolaná havarijním stavem. Víme, že Petřín je nestabilní, museli jsme tak urychleně přistoupit k opravám,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

I s novým tělesem v úseku u stanice Nebozízek – která je rovněž zcela nová – však tentokrát lanovce zůstal charakter, který získala novostavbou v roce 1985. Tehdy, po dvaceti letech váhání a odkladů, byla postavena jako náhrada původní - zničené lanovky - zcela nová dráha.

Trať předchozí lanovky, která začala jezdit v roce 1932, totiž sesuvy v roce 1965 zcela zničily. Nově vzniklo prakticky vše od vozů ze Studénky přes design stanic inspirovaný metrem až po trať vedenou po mostní konstrukci, jejíž piloty dosahovaly až do stabilní vrstvy podloží.

V roce 1891 vznikly první dvě lanovky v Čechách

Nicméně ani rok 1932, kdy se u příležitosti všesokolského sletu zrodila předchozí petřínská lanovka, nestojí na počátku její historie. Ta sahá až do roku 1891. Petřínskou lanovku původně postavilo a provozovalo Družstvo pro výstavbu Petřínské rozhledny a dráhu postavilo současně s ní.

První petřínská lanovka měla vodní pohon a v provozu vydržela necelých dvacet let, patrně navíc s přestávkami v době první světové války. Ve 20. letech již nejezdila kvůli finančním problémům dodavatele, který neměl na vodu.

Petřínská lanovka má sice nejstarší tradici ze všech současných lanových drah, které v Česku jsou, první však nebyla. Prvenství patří – byť jen o dva měsíce – další pozemní lanovce, která jezdila v Praze, a to od řetězového mostu na Letnou. Původně měla také vodní pohon, po dvanácti letech byla elektrifikována. Její provoz skončil v době první světové války. Později nahradilo krátkou lanovku pohyblivé schodiště, které vydrželo deset let. V současnosti jsou na úbočí Letné pouze zarostlé zbytky tělesa lanové dráhy a na místě, kde se do ní nastupovalo, ústí Letenský tunel.

Další dvě pozemní lanovky jsou v Karlových Varech

Petřínská lanovka je v současnosti výjimečná i tím, že je to nejdelší pozemní lanovka v Česku. Pozemní lanové dráhy jako takové ovšem v zemi nejsou příliš rozšířené, kromě pražské jsou už jenom dvě v Karlových Varech – jedna vede na Dianu, druhá je podzemní a její zhruba stometrová trasa vede z Divadelního náměstí k Imperialu. V Karlových Varech bývala i třetí pozemní lanovka, která vedla také k Imperialu, ale od Slovenské ulice. Ta však již neexistuje.

Občas bývá mezi pozemní lanovky řazen ještě šikmý výtah v areálu pražského hotelu NH (dříve Mövenpick).

Visuté lanovky stojí ve třech městech

Ačkoli všechny ostatní lanovky, které v Česku jezdí, jsou visuté, tři z nich přesto stojí ve městech a vozí turisty k zajímavým vyvýšeným cílům. Nejnovější z trojice visutých městských lanovek stojí v Ústí nad Labem. Jde o kabinovou lanovku na Větruši z roku 2010.

Dalším městem s lanovkou jsou Mariánské Lázně. Dráha je v Česku jediná svého druhu, jde o pulzační kabinkovou lanovku, na které jezdí kabinky ve skupinách. V mariánskolázeňském případě jsou skupiny dvě, lanovka tedy vlastně kombinuje princip oběžné a kyvadlové lanové dráhy. Mariánskolázeňská lanovka ovšem neslouží výhradně jako městská dráha pro turisty. Je u ní totiž i sjezdovka.

Nejstarší visutá městská lanovka potom stojí v zoologické zahradě v Praze. I přes opakované poškození při povodních jde stále o původní lanovou dráhu z roku 1977 a jeden z posledních přežívajících exemplářů kdysi hojně rozšířeného typu jednosedačkových lanovek SL-1 od Transporty Chrudim.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 2 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
23. 12. 2025
Načítání...