Otazníky nad rezidentním parkováním v Brně. Lidem se novinka nelíbí

Systém rezidentního parkování, které chystá vedení města Brna, vyvolává diskuse. Lidé mají z novinky obavy. Rezidentní parkování v Brně by se mělo v jeho historickém centru spustit letos na podzim, další etapy budou následovat další rok. Celkem by měl systém stát až dvě stě milionů korun.

Hranice nejužšího centra města, tedy 1. pásma nového systému parkování kopíruje tramvajové koleje. Vede po ulicích Joštova, Husova a pak pokračuje dál po Nádražní, Benešově, Divadelní a Roosveltově až k Moravskému náměstí. Za touto hranicí budou podle návrhu magistrátu od podzimu parkovat rezidenti, tedy lidé s trvalým bydlištěm za 900 korun na rok. Ti, co mají v centru firmu, za 9000 a zbytek zaplatí podle nového ceníku.

Výběr parkovného a kontrola dodržování pravidel se má dít pomocí kamer, parkovacích automatů a mobilních aplikací. Město upustilo od myšlenky instalace závor.

  • Rezident – fyzická osoba, která má místo trvalého pobytu nebo je vlastníkem nemovitosti ve vymezené oblasti. Pro získání oprávnění na parkování v režimu Rezident je nutné prokázat trvalý pobyt, případně vlastnictví nemovitosti, právní vztah k vozidlu (jsem majitel, auto je služební a mám právo s ním disponovat i pro jízdy domů atd.) a uhradit poplatek. Rezidentní karta platí ve vaší oblasti, kde bydlíte, ale rovněž v okolních oblastech. V dalších částech města pro dotyčného majitele karty platí status „návštěvníka“. 
  • Abonent – právnická nebo fyzická osoba, která provozuje vozidlo za účelem podnikání podle zvláštního právního předpisu a má sídlo nebo provozovnu ve vymezené oblasti. Pro získání parkovacího dokladu (abonentní oprávnění) je nutné prokázat existenci sídla nebo provozovny právnické nebo fyzické osoby podnikající ve vymezené oblasti, dále právní vztah k vozidlu a uhradit poplatek. Abonentní oprávnění platí v oblasti sídla nebo provozovny, ale také v okolních oblastech. V dalších částech města pro majitele karty platí status „návštěvníka“.
  • Návštěvník – každý, kdo nemá v dané oblasti a okolních oblastech právo parkovat na rezidentní nebo abonentní oprávnění.

Zavedení rezidentního parkování je v Brně velice třaskavé téma. Na jedné straně je dlouhodobá snaha města regulovat parkování, která sahá hluboko před rok 2014, od kdy vede Brno současná koalice. Na druhé straně je odpor lidí, kterým se nelíbí to, že ani po zavedení nového systému nebudou mít jistotu parkovacího místa, přestože budou muset zaplatit, pokud budou chtít legálně na ulici odstavit své auto.

Odpůrci vidí v systému řadu nedostatků

Dotazy vyvstávají nad řadou situací, které můžou v praxi nastat. Například jestli mohou získat kartu rezidenta i ti, co bydlí v Brně v nájmu. „Pokud někde člověk bydlí, tak nerozumím tomu, proč by tam to trvalé bydliště nechtěl mít, když tam bude chtít parkovat svým autem,“ říká náměstek primátora města Brna Matěj Hollan (Žít Brno).

Odpůrci nového systému mají ale strach, že v tom případě se budou lidé přihlašovat k trvalému pobytu tam, kde budou chtít parkovat. „Na Husově 5, kde je magistrát, mají tisíce lidí trvalý pobyt. To znamená tisíce lidí, co mají úřední adresu, budou oprávnění tam parkovat, i když tam nebydlí,“ poznamenává Jan Mandát ze sdružení Brno autem.

Lidé se také ptají, jestli za parkovné při víkendové návštěvě příbuzných v Brně budou muset platit stovky až tisíce korun. „Každý rezident, i ten, který nevlastní auto, si bude moci předplatit určitý počet hodin za velmi vstřícnou cenu, my nyní navrhujeme za 210 korun 30 hodin tak, aby za tou babičkou tam šlo dojet,“ odpovídá na často kladený dotaz náměstek primátora Matěj Hollan.

Podle odpůrců další důkaz toho, že je systém příliš složitý. Navíc podle nich parkovací místa naopak ubydou. „Tím, že se namalují místa jen tam, kde je možné legálně stát, zanikne spousta takových těch pololegálních parkovacích míst, která se tolerují,“ oponuje Jan Mandát.

6 minut
Rozhovor s náměstkem primátora města Brna Matějem Hollanem (Žít Brno)
Zdroj: ČT24

Ne všechny městské části se budou chtít přidat

Problém s parkováním v Brně řadu let graduje. V širším centru je problém převážně s řidiči, kteří dojíždějí do města z venkova za prací. Na sídlištích je problém často se studenty, kdy k jednomu nájemnímu bytu připadá více aut. Rezidenti mají také problém parkovat v okolí vysokých škol, kde studenti auta odstavují. Obecně je málo míst na sídlištích. Ne všechny městské části se budou ale chtít k systému přidat. Zatím jich to plánuje jedenáct z devětadvaceti.

Nejužší centrum poslouží jako pilotní oblast

Rezidentní parkování by se v historickém centru Brna mělo spustit letos na podzim. Až podle zkušeností a jejich vyhodnocení chce město spouštět další etapy. Původně je plánovalo výrazně dřív, teď náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno) hovoří až o horizontu po komunálních volbách na podzim roku 2018, vyplývá z tiskové zprávy brněnského magistrátu.

„Chceme, aby celý systém fungoval dobře, byl co nejjednodušší a zároveň vycházel vstříc různým potřebám občanů. Proto jsme harmonogram zavádění systému proti původnímu plánu rozvolnili. Nejužší centrum poslouží jako pilotní oblast. Zavádění v dalších oblastech Brna-středu a dalších městských částech připravíme tak, aby bylo možné systém spustit po volbách 2018,“ řekl Matěj Hollan.

V květnu se začne projednávat návrh ceníku, o němž budou diskutovat městské části, které si mohou samy stanovit podmínky. Finální návrh by měli radní projednat v srpnu.

V Praze narážejí modré zóny na protesty i po 21 letech

Zóny fungují v Praze od roku 1996 a další následovaly, nejvíc jich přibylo zhruba v polovině roku 2016. Modré parkovací zóny jsou už zavedeny v celém širším centru Prahy. Naposledy se tyto zóny placeného stání objevily na Praze 5 a 6. Za parkovací karty pro svůj první vůz musí obyvatelé zaplatit 1200 korun, pokud ale budou chtít parkovat pouze v okolí svého bydliště, bude to 600 korun. Jakmile bude chtít řidič mít zaparkován i druhý vůz, zaplatí za něj 12 000 Kč za rok. Podnikatelé zaplatí 36 000 korun. Senioři starší 65 let zaplatí roční poplatek 360 korun. „Z modrých parkovacích zón se stalo monstrum, které je třeba zrušit,“ soudí předseda pražské ODS a zastupitel Filip Humplík. Starostové městských částí si stěžují na nedostatek záchytných parkovišť.

Rezidentní parkování zavádějí i menší města

V části Uherského Hradiště začal platit nový systém rezidentního parkování loni v září. Starousedlíkům by měl usnadnit možnost zaparkovat zatím ve třech ulicích ve městě. Cena za službu je sto korun ročně. Někteří obyvatelé ale protestují, považují systém za nedořešený.

České Budějovice zavedou nové parkovací zóny v širším centru města od 1. září. Město se, údajně na žádosti místních řidičů, rozhodlo nový parkovací systém déle neodkládat. Zavedení modrých rezidentních zón má ale v tomto městě své odpůrce.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé ve třech obcích Středočeského kraje si vybrali zastupitele

Obyvatelé tří obcí ve Středočeském kraji volili nové zastupitele. Volby se týkaly Dolní Krupé na Mladoboleslavsku a také obcí Líský na Kladensku a Dolní Pohleď na Kutnohorsku. Počet zastupitelů v těchto obcích klesl pod zákonem určenou hranici nejméně pěti.
před 10 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 12 hhodinami

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
před 13 hhodinami

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
včera v 20:58

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánovčera v 20:48

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025
Načítání...