Energetici vyvezli na úpatí Krušných hor obří transformátory. Kvůli složitému terénu museli akci připravovat tři roky. Speciální zařízení je jediné svého druhu v zemi. Má Česko chránit před masivními výpadky proudu. Přestavba rozvodny bude stát zhruba dvě miliardy.
Obří transformátory v Krušných horách budou Česko chránit před blackoutem
Obří transformátory v rozvodně v Krušných horách budou mít za úkol zadržet a usměrnit elektřinu, která k nám proudí z Německa. Problém nastává, když silně fouká. Elektrárny v Německu vyrobí příliš proudu a ten pošlou do Čech. Síť v Česku se může přetížit. Podrobné vysvětlení, jak transformátory fungují lze najít například na stránskách společnosti ČEPS.
- Čtyři obří zařízení pomohou zvládat nápory elektřiny z Německa a zajistí bezpečný a spolehlivý provoz elektrizačních soustav ve střední Evropě.
- Hrozbou pro bezpečný provoz přenosových soustav jsou vysoké neplánované toky mezi severním Německem a Českem a Polskem, které souvisí s výrobou elektřiny zejména z větrných či solárních elektráren.
- Přetoky jsou způsobeny nerovnováhou mezi výrobou a spotřebou. Velké větrné parky jsou na severu Německa a průmyslové oblasti na jihu, elektřina tak teče ze severu na jih i přes Českou republiku, stejným způsobem je postiženo i Polsko.
- Unikátní zařízení má životnost 40 let. Zajistí bezpečný provoz soustavy nejen při zvýšeném proudění energie z Německa, ale třeba i během omezení přenosových kapacit při rozsáhlých rekonstrukcích vedení.
- Zdroj: ČTK
Transformátory budou fungovat jako přehrada a tok proudu regulovat. „Výroba z těch větrných nebo solárních elektráren se velmi špatně reguluje a ty přetoky v sítích jsou tak velké, že mohou ovlivnit bezpečnost dodávek,“ vysvětlovala problém před dvěma lety předsedkyně Energetického regulačního úřadu Alena Vitásková.
Rozvodna ušetří miliony korun
Přestavba rozvodny bude stát zhruba dvě miliardy. Státu by ale měla i výrazně ušetřit. Pokud do Čech začne tímto jediným vedením téct příliš mnoho proudu, musí se pod horami vypnout prunéřovská elektrárna.„Mimořádná nápravná opatření, která musejí naši dispečeři přijímat v případě, že hrozí přetížení naší trasové sítě, stála v minulosti ročně i 90 milionů korun,“ řekla mluvčí ČEPS Bára Peterová.
Přeprava transformátorů byla náročná
Přeprava transformátorů začala ve čtvrtek v lovosickém přístavu. Cesta nadměrného nákladu nebyla jednoduchá a musela být předem do detailu promyšlená. „Nemůžeme si koupit zařízení, které bychom nemohli přepravit na místo určení,“ řekl Tomáš Petržílka ze společnosti ČEPS.
Například na hrázi nechranické přehrady musela být předem postavená samonosná konstrukce, aby tudy mohl náklad vážící 400 tun vůbec projet. Poslední transformátor usadí na místo energetici v pondělí, v provozu pak budou všechny čtyři nejpozději v červnu.
- Z výrobního závodu v Itálii byly díly, z nichž jeden váží kolem 300 tun, přepraveny do přístavu v Benátkách a odtud do Hamburku, ze kterého putovaly říčními plavidly po Labi až do Lovosic.
- Největší překážkou na cestě z Lovosic do cíle byly dvě okružní křižovatky u zóny Triangle, které se musely částečně ubourat, a přejezd přes hráz Nechranické přehrady, kde vzniklo provizorní přemostění.
- Celá cesta každého dílu trvala zhruba pět týdnů. Jejich cílovou stanici byla rozvodná stanice Hradec u Kadaně na Chomutovsku.
- Zdroj: ČTK