OBRAZEM: Metro je plné „tajných“ prostor – slouží i k ochraně obyvatel

Praha – Podzemní dráha pod Prahou nevznikala jenom jako dopravní systém. Jeho vyhloubení mělo sloužit i k ochraně obyvatel. Nejznámější součástí jsou tlakové dveře ve stanicích. Do metra se měli Pražané schovat například v případě války, jaderné katastrofy či jiných závažných průmyslových havárií. Na provoz tzv. ochranného systému metra na části trasy C dohlíží autonomní technické centrum na Jižním Městě. Podobných pracovišť na dalších trasách je v metru víc. První vlaková souprava metra vyjela před 40 lety, 9. května 1974. ČT24 se výročí bude věnovat 8. května od 20:00 hod. ve speciálním vysílání.

Ochranný systém metra měl podzemní dráhu ochránit také před velkou vodou. V tomto případě se ale v roce 2002, když přišla mohutná povodeň, ukázalo, že má své nedostatky. Stanice pod úrovní vltavské hladiny byly zatopené. Příčin bylo hned několik - od chyby lidského faktoru, přes udržbové nedostatky jako například nedostatečné utěsnění kabelových průchodek v tlakových předělech až po samotný fakt, že metro bylo stavěno „jen“ na stoletou vodu. Povodňová vlna, která v srpnu 2002 zalila Prahu, byla ale zhruba o dva metry vyšší.

Válečné využití metra nikdy nebylo třeba naostro otestovat. I v něm má ale metro mezery. Tu největší představuje nikdy nedokončené technické centrum na Palmovce. Kvůli tomu se nemohou na kryty přeměnit tunely v úseku Palmovka - Hloubětín, byť se s tím původně počítalo. Technické centrum začalo vznikat v 80. letech v rámci stavby stanice Palmovka, ale na rozdíl od ní skončila stavba „velína“ v půli. Torzo dnes obývají bezdomovci a je oblíbeným cílem návštěvníků pražských ruin.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 1 hhodinou

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 1 hhodinou

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 2 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 12 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 12 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 13 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...