Už měsíc trvá na hlavním vlakovém nádraží v Brně výluka. Kvůli modernizaci zabezpečovacího zařízení a rekonstrukci viaduktů ja provoz na stanici poloviční. Desítky tisíc cestujících jezdí na provizorní přestupní uzly. Prodejcům, kteří v budově nádraží provozují své obchody, se tak výrazně snížily tržby. Někteří museli dokonce zavřít.
Některé prodejny v budově brněnského hlavního nádraží musely zavřít. Kvůli výluce jim chybí zákazníci
Dříve proudilo vestibulem budovy brněnského hlavního nádraží až sedmdesát tisíc cestujících. Teď jsou nástupiště liduprázdná. Dvě prodejny v hlavní budově už zavřely, další trápí klesající tržby. „Řekla bych, že ty tržby šly tak o polovičku dolů. Říkalo vedení, že se hala zavírat nebude, mysleli jsme si, že je to pro nás dobře, ale bohužel lidi nejsou,“ postěžovala si prodavačka Nikola Tišocká.
Rekonstrukce čeká i historickou nádražní halu
Méně cestujících ale znamená víc prostoru pro stavbaře. Do rekonstrukce nádražní haly by se společnost Brno New Station Development, která nádraží provozuje, mohla pustit už v dubnu. „Je třeba opravit veškeré štuky, které zde jsou, vymalovat. Samozřejmě pokud půjdeme dále, tak opravit mramorové obklady,“ řekl výkonný ředitel Brno New Station Development Radim Světlík.
Dlouho připravovaný projekt za dvě stě milionů počítá také s novými vchody, osvětlením a větším komfortem pro cestující. „Některé stánky zmizí a České dráhy zde budou mít jen prodej jízdenek, nejenom celodenní, ale i noční provoz,“ vysvětlil Radim Světlík.
V Židenicích chybí bezbariérový přístup
Už měsíc cestující místo na hlavní nádraží míří na provizorní uzly. Zatímco dolní nádraží nápor díky investicím železničářů zvládá dobře, v Židenicích chybí bezbariérový přístup nebo místa k parkování. Ani jedno z toho se nicméně do konce výluky nejspíš výrazně nezmění. „Rekonstrukce plně souvisí s rozhodnutím o železničním uzlu Brno. Dělat zde jakékoliv stavební úpravy je opravdu nemožné, protože nové kolejiště i nástupiště budou v jiné poloze,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.