Most přes Úslavu otestovaly parní krásky

Dvěma parními lokomotivami, naloženými uhlím a vodou, stavbaři otestovali rekonstruovaný most v Plzni přes Úslavu na trati na Prahu. Most v zátěžové zkoušce s rezervou vyhověl, konstrukce je bezpečná a spolehlivá, řekl Tomáš Wangler z firmy Metrostav, která modernizuje trať mezi Plzní a Rokycany.

Stejnými testy prošly rekonstruované menší mosty v Mohylové a Potoční ulici. Výluka na nich skončí v pátek odpoledne, odkdy by měl Drážní úřad povolit zkušební provoz na obou kolejích.

Nejdelší most přes Úslavu s rozpětím 63 metrů zatížily uprostřed parní lokomotivy Štokr a Šlechtična o hmotnosti 185 tun a 174 tun. Jejich celková váha tak byla zhruba poloviční oproti povolenému projektovanému zatížení mostu. Parní lokomotivy jsou podle Wanglera dlouhé, těžké, mají hodně náprav a rovnoměrné zatížení, které se blíží teoretickému, na nějž je most navržený. Zatěžovací zkouškou si stavebníci ověřují výpočty.

Dvojkolejný ocelobetonový most přes Úslavu je složený ze dvou polovin. Jeho povolený projektovaný průhyb je 35 milimetrů, dnes naměřená hodnota byla zhruba 28 milimetrů. „Do stavebního deníku se dnes zapsalo, že podle předběžného vyhodnocení most vyhovuje. Na dalších dvou mostech to bude pravděpodobně podobné,“ řekl Petr Bouška z Kloknerova ústavu ČVUT Praha, který zatěžovací zkoušku dělal.

Původní most nevyhovoval požadavkům na zatížení. Nový je navržený na nápravové síly 30 tun, přičemž u klasických vlaků Českých drah jsou maximálně 22,5 tuny. Podle Wanglera je tam velká rezerva pro budoucnost. „Normová životnost mostu je 100 let, ale zpravidla se provozují podstatně déle, ale to už záleží na údržbě správcem,“ řekl.

2 minuty
Most přes Úslavu otestovaly parní krásky
Zdroj: ČT24

Předchozí most prošel několika přestavbami. První most z roku 1884 byl postupně rozšiřován na dvojkolejní. Konstrukce, které nahradily nový most, byly z roku 1924. Byly postupně zesilované, takže měl několik vrstev. Všechny tři mosty byly přestavované za provozu po druhé koleji.

Součástí úseku je i nejdelší tunel v Česku

Modernizace celého úseku Rokycany–Plzeň, kde je 15 mostů, skončí zhruba v polovině roku 2018. Jeden z posledních úseků na III. železničním koridoru Praha–Plzeň–Cheb přijde na 3,9 miliardy Kč. Součástí je nejdelší železniční tunel v ČR o délce 4,15 kilometru.

Ražba prvního skončila v červnu. „Kompletně hotová je přestavba v původních úsecích trati, zbývá dorazit druhý tubus a vystrojit tunely,“ uvedl Wangler. Stále se jezdí v původní trase přes Chrást u Plzně. Po dokončení tunelů vlaky trať Chrást–Plzeň opustí. Modernizovaný úsek přinese cestujícím zrychlení dopravy z Rokycan do Plzně z dvaceti na jedenáct minut.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. V Pošumaví či na Jesenicku by mohlo místy nasněžit i přes deset centimetrů prachového sněhu. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé, noční minima budou většinou kolem minus pěti stupňů Celsia, odpolední maxima kolem minus dvou stupňů Celsia.
před 10 mminutami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 22 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 23 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
včera v 08:00

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025
Načítání...