Stále více zahraničních společností má zájem investovat v Moravskoslezském kraji. Podle CzechInvestu zamířily do tohoto kraje čtyři z deseti nejvýznamnějších investic, které agentura v loňském roce zprostředkovala. Některé společnosti rozšiřují výrobu, další, například Hyundai Mobis, ji chtějí rozjet. Firma se zatím ale nedohodla s městem na ceně pozemků.
Moravskoslezský kraj táhne investory. Hyundai Mobis ale jistý není
Potvrzené a připravované investice mají přinést do regionu až tisíce nových pracovních míst. Podle šéfa CzechInvestu Karla Kučery je lokalita atraktivní svou polohou, infrastrukturou i pracovní silou. „Investoři zjistili, že jsou zde dobří pracovníci, kteří jsou schopni rozvíjet i sofistikovaný vývoj či prototypování,“ řekl Kučera.
Několik firem rozšiřuje v regionu výrobu
K zatím posledním potvrzeným investorům patří světový výrobce jednorázových chirurgických setů Mölnlycke Health Care ze Švédska, který postaví novou továrnu za více než jednu a půl miliardy v areálu bývalého Dolu Dukla v Havířově. Nejpozději v roce 2017 by tam měla firma zaměstnat na tři sta lidí. Jeden výrobní závod, ve kterém pracuje přes šest lidí, má už v karvinském Novém Poli.
Expanzi plánuje také italský výrobce litých kol pro automobilový průmysl Cromodora Wheels, který chce do roku 2020 navýšit o téměř padesát procent produkci ve výrobním závodě v Mošnově.
Výrobce automobilových světel Varroc Lighting Systems přijme v následujících měsících v Moravskoslezském kraji přes sto inženýrů do vývoje. Stejný počet techniků bude hledat v roce následujícím. V letech 2015 až 2019 firma investuje do závodů v Šenově u Nového Jičína a Rychvaldu na Karvinsku přes jednu a čtvrt miliardy. Také největší IT společnost v Ostravě Tieto Czech v roce 2014 přijala téměř dvě stě padesát nových lidí a nyní už zaměstnává přes dva tisíce specialistů na informační technologie.
Hyundai Mobis jedná s Ostravou o ceně pozemků
Aktuálně je ale například ohrožena investice jihokorejské firmy Hyundai Mobis, která má zájem vyrábět v Mošnově světlomety pro nošovickou automobilku a během několika let měla zaměstnat až devět set lidí. Nedohodla se však s městem Ostrava na prodeji pozemků, na kterých má stavět.
Stát přislíbil korejské firmě investiční pobídky ve výši 433 milionů a součástí smlouvy je i sleva na pozemky, které by mohla dostat za korunu za metr čtvereční. Představitelé města však chtějí, aby to posvětila Evropská komise. To se zatím nestalo, i když ministerstvo průmyslu a obchodu poslalo tuto pobídku ke schválení už v lednu. Město nechce bez souhlasu Evropské komise pozemky pod cenou prodat.
„Porušili bychom podmínky dotace, ze které byla zóna v Mošnově zřízena. Hrozí, že bychom museli peníze vracet,“ vysvětlil primátor Ostravy Tomáš Macura z ANO. Za tržní cenu téměř sedmdesát milionů ale Hyundai Mobis pozemky nechce. Vše se má rozhodnout do čtrnácti dnů.
Podle moravskoslezského hejtmana se ale již rýsuje další vážný zájemce. Ve středu prozradil, že je před popisem smlouva s evropským výrobcem leteckých součástek, který chce v Mošnově investovat přes dvě miliardy a zaměstnat tři sta lidí.
Velcí hráči nejsou všechno, upozorňuje expert
Podle vedoucího katedry financí a účetnictví Slezské univerzity Daniela Stavárka, který se specializuje mimo jiné na ekonomické transformace ve střední Evorpě, je příprava zón a příliv zahraničních investorů velmi pozitivní, kraj by však podle něho neměl stavět jen na tom. „Je dobře, že vedle tradičního těžkého průmyslu se v regionu rozvíjejí další odvětví. Kraj i stát by se ale měl také více snažit podporovat malé a střední podnikání, které může zaměstnanost silně pozvednout,“ uvedl Stavárek.
„Spoléhat jen na zahraniční investice je ošidné. Jsou to velcí hráči a mohou stát tlačit do velmi nevýhodných podmínek, případně se rozhodnout jít do jiné země,“ upozornil Stavárek.