Lidé v Ostravě mohou platit za dopravu elektronickou peněženkou

Cestující ostravskou městskou hromadnou dopravou mohou nově platit jednotlivé jízdy pomocí elektronické peněženky. Novinku v odbavování, která doplňuje papírové jízdenky, dlouhodobé kupony a čipové karty, zavedl Dopravní podnik Ostrava spolu s krajským dopravním integrovaným systémem. Od příštího léta bude možné platit v ostravské městské dopravě i běžnou bankovní kartou.

Platbu elektronickou peněženkou umožňují čtečky, které jsou instalovány ve vozech ostravské městské hromadné dopravy i u dalších dopravců zapojených do krajského integrovaného dopravního systému ODIS. Kromě Ostravy lze elektronickou peněženkou platit také ve spojích společností Arriva Morava, TQM-holding a ČSAD Frýdek-Místek.

Výhody při přestupech i v meziměstských spojích

Podmínkou je, aby si cestující koupil elektronickou kartu ODIS a do ní kredit. Stačí ji pak přiložit ve vozech na terminál a ihned se mu odečte dvacet korun za časově neomezenou jízdenku, na kterou může prvních třicet minut neomezeně přestupovat.

V případě jízdy kratší než deset minut pasažér zaplatí jen čtrnáct korun. Pokud před výstupem přiloží kartu ke čtečce, vrátí se mu do elektronické peněženky šest korun -  rozdíl mezi přestupní a krátkodobou jízdenkou. Zatímco dlouhodobé časové jízdenky jsou pro ty, kdo jezdí denně, pořád výhodnější, elektronické peněženky by měly sloužit hlavně lidem, kteří nejezdí hromadnou dopravou pravidelně.

„Cestující nemusí shánět papírovou jízdenku a nemusí si hlídat čas. Pokud si dobije kredit, nebude muset vůbec chodit do našich provozoven, protože elektronickou peněženku si může pořídit prostřednictvím zákaznického portálu,“ vysvětloval Jaroslav Šimíček z Dopravního podniku Ostrava. Majitel karty může koupit jízdné i svému spolucestujícímu.

Elektronická peněženka, pomocí které lze platit i zlevněné či studentské jízdné, je výhodná také při přestupech z ostravské hromadné dopravy do meziměstského autobusu. Při využití časově neomezené jízdenky za dvacet korun může cestující do třiceti minut přestoupit bezplatně. Ušetří devět korun za základní sazbu, která platí u regionálních jízdenek.

„V rámci systému ODIS však zatím tato vazba nefunguje směrem do Karviné a Havířova. I tam by se to mělo zavést do konce února," doplnil Stejskal. Od prosince budou elektronickou peněženku pro jednotlivé jízdy zkoušet na Jablunkovsku také České dráhy. Pokud se osvědčí, bude platit i ve vlacích po celém kraji.

Příští rok postačí bankovní platební karta

Klasické papírové jízdenky mají být v Ostravě platné ještě čtyři roky. Označovačů však už nyní ve vozech ubylo na úkor čteček. Dlouhodobé papírové kupony nahrazují čipové karty a postupně zaniknou úplně. Od příštího roku budou moci cestující v Ostravě platit také obyčejnou bankovní kartou.

„Máme připravený podobný projekt jako v Plzni, ale ten náš je trochu jiný, srovnatelný spíše se systémem v Londýně,“ uvedl manažer Visa Europe Fratnišek Junger. Do roku 2018 by měl být zaveden tento způsob placení jízdného po celém kraji.

obrázek
Zdroj: ČT24

Nový systém odbavování v ostravské hromadné dopravě provází informační kampaň. Její součástí jsou i prezentace v předváděcích autobusech na různých místech ve městě. Zaměstnanci dopravního podniku v nich zájemcům vysvětlují, jak systém funguje. Nový systém odbavování stál čtyřicet milionů, financovaný je z regionálního operačního programu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 12 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 13 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 14 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 15 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 15 hhodinami
Načítání...