Královopolský tunel v Brně je příliš hlučný. Už 4 roky čeká na kolaudaci

Brněnský Královopolský tunel není stále kompletně zkolaudovaný. Nesplňuje totiž ve všech místech hlukové limity. Po čtyřech letech fungování je tak jeho část ve zkušebním provozu, který úředníci povolili do konce roku 2017. Ředitelství silnic a dálnic do té doby počítá se stavbou nových protihlukových stěn i navýšením těch stávajících.

Královopolským tunelem projede denně třicet tisíc aut. Za čtyři roky, kdy funguje, jich bylo víc než 40 milionů. Na rozdíl od místních tam jsou řidiči v přesile. Nejen početně, ale hlukově. Jedním z dotčených míst je ulice Voroněžská. Stanovené limity 60 decibelů přes den a 50 v noci tunely nesplňují.

„Není to sice žádné dramatické překročení hygienických limitů, ale překročení to je. Řádově tak do 5 decibelů. A investor stavby se tím zabývat musí, protože je to podmínka pro uvedení stavy do trvalého provozu,“ vysvětlil hygienik Miroslav Staněk. Bezprostředně za stěnou člověk hluk neslyší takřka vůbec. Šíří se ale směrem nahoru, takže největší problém mají horní byty.

Právě kvůli nadměrnému hluku řidiči projíždí stále nezkolaudovanou částí tunelu. Zkušební provoz povolili úředníci do konce roku 2017. Do té doby musí stihnout Ředitelství silnic a dálnic nápravu.

„Probíhají dodatečná protihluková opatření. Což znamená protihlukové stěny, jejich navyšování, budování zemních valů, nebo využívání gumoasfaltů. V současné době je kvůli tomu zažádáno o stavební povolení,“ popsal situaci mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. 

Kvůli hluku musí řidiči jezdit pomaleji

Kvůli překročeným limitům je v Královopolském tunelu nařízená nižší rychlost. Řidiči tam musí jet 60 místo 80 kilometrů v hodině. K takovému opatření přistoupil krajský úřad. Podle hygieniků ale byl v této lokalitě paradoxně větší hluk ještě před tím, než tady tunely stály.

Úseků, které překračují hygienické limity, je v Brně asi dvacet. Výjimku, která dočasně povoluje vyšší hluk, má třeba ulice Poříčí nebo Hlinky. Taková povolení můžou trvat až 10 let. Loni z této kategorie zmizela ulice Úvoz díky novému speciálnímu povrchu, který tlumí hluk. Další možnosti, které provozovatel silnice má, je výměna oken, svedení provozu jinam, nebo právě snížení rychlosti. 

Zkušební provoz ověřuje funkčnost

Kolaudací daná dopravní stavba končí. Znamená to, že je úředně schválená k užívání. K tomu je potřeba doložit řadu dokumentů – třeba projektovou dokumentaci, certifikáty k použitým materiálům a stanoviska policie nebo hygieniků.

Než je celý proces vyřizování hotový, může stavebník zažádat o předčasné užívání stavby před jejím úplným dokončením. Takovou žádost je možné podat pouze za situace, kdy stavba neohrožuje bezpečnost a zdraví lidí nebo zvířat anebo životní prostředí. Stavební zákon pak zná ještě takzvaný zkušební provoz, během kterého se se ověřuje funkčnost stavby. Stejně jako v případě předčasného užívání, je i toto stádium časově omezené. 

Staněk doplnil, že u velkých staveb je dlouhý zkušební provoz běžný. „Je potřeba zajistit nejdříve situace pro běžné užívání. Je třeba si uvědomit, že stavba se uvádí do užívání postupně delší dobu,“ dodal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Kvůli suchu a větru hrozí požáry

Kvůli přetrvávajícímu suchu a očekávanému větru varují meteorologové před zvýšeným nebezpečím vzniku a šíření požárů. Výstrahu vydali na středu a čtvrtek pro většinu území Čech, Vysočinu a část Jihomoravského kraje.
před 1 hhodinou

Bojoval u Kyjeva i na Dukle, nejdřív ale Jan Ihnatík skončil v gulagu

Voják, legionář a vězeň sovětského gulagu. Janu Ihnatíkovi je sto tři let, jako mladík chtěl s přáteli bojovat proti Hitlerovi, a proto utekl do Sovětského svazu. Tam byl ale za nelegální překročení hranice odsouzen na tři roky nucených prací a deportován do pracovního tábora stovky kilometrů severně od Moskvy. Teprve po propuštění se přihlásil do nově vzniklých československých jednotek.
před 1 hhodinou

Pomáhal druhým, jemu lékaři zatím pomoci nedokáží. Voják skončil na vozíku

Třicetiletý Tomáš Szotkowski působil v armádě. Jeho posláním bylo pomáhat lidem, teď je ale odkázán na pomoc ostatních on sám. Třicetiletý muž z Písečné u Jablunkova na Frýdecko-Místecku totiž skončil po úrazu na vozíku. Na lékaře, který by mu pomohl s léčbou jeho diagnózy, stále marně čeká. A neúspěšné žádá o invalidní důchod.
před 3 hhodinami

Německý odpad z Jiříkova zmizí do deseti týdnů. Může to zaplatit Bavorsko

Odvoz desítek tun nelegálního německého odpadu z Jiříkova zaplatí Bavorsko, pokud to nezajistí hornofalcká firma Roth International, která se mezitím ocitla v insolvenci, řeklo mnichovskému listu Münchner Merkur bavorské ministerstvo životního prostředí. Jeho šéf Thorsten Glauber se v pondělí s českým ministrem životního prostředí Petrem Hladíkem (KDU-ČSL) dohodli, že nepovolená skládka zmizí do osmi až deseti týdnů.
před 15 hhodinami

Česko zažilo nejteplejší den od začátku roku

Pondělí bylo nejteplejším dnem od začátku letošního roku, v Poděbradech teplota vystoupala na 24,5 stupně Celsia. Nad 24 stupňů naměřili meteorologové ještě v Doksanech na Litoměřicku a rovných 24 stupňů v Hradci Králové. Rekordní hodnotu maximální teploty pro 14. duben přepsaly čtyři ze 170 stanic měřících alespoň třicet let. Letní teploty budou pokračovat i během týdne. Na Velikonoce mírně klesnou, přesto budou svátky mimořádně teplé, informovali meteorologové.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Měnínská brána v Brně po opravě představí historii městského opevnění

Začala rekonstrukce Měnínské brány v centru Brna. Jediná dochovaná část městského opevnění projde rozsáhlými opravami. Po dokončení uvnitř vznikne nová expozice, která představí historii a vývoj brněnského městského opevnění.
před 17 hhodinami

Dopravní komplikace v Liberci pokračují, po tunelu se uzavřou i dva mosty

Dopravu v Liberci komplikuje už druhý měsíc rekonstrukce silničního tunelu. Od Velikonoc se situace ještě zhorší, protože stavbaři začnou s rekonstrukcí dvou mostů ve Švermově a Košické ulici. Tři rozsáhlé stavby přijdou Ředitelství silnic a dálnic zhruba na čtvrt miliardy korun.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Sdílené elektrokoloběžky mají v Praze skončit

Praha nepočítá s tím, že by v připravovaném systému pro provoz sdílených dopravních prostředků umožnila parkování elektrokoloběžek. Jejich provozovatelé je proto podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) nebudou moci v metropoli nabízet. Společně to oznámili Hřib a ředitel Technické správy komunikací (TSK) Filip Hájek. Na neohleduplné využívání sdílených elektrokoloběžek, zejména turisty, si dlouhodobě stěžují obyvatelé centra města.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami
Načítání...