O zajištění dotované linkové autobusové dopravy v Královéhradeckém kraji od 1. ledna 2017 by se mělo rozhodnout bez otevřené soutěže takzvaným jednacím řízením bez uveřejnění. Touto cestou se kraj vydá kvůli časové tísni a krajní naléhavosti případu. Oslovil již třináct stávajících dopravců. Řádný tendr zrušil antimonopolní úřad.
Hradecký kraj v časové tísni. Autobusovou dopravu zadá bez otevřené soutěže
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže letos na jaře, zatím nepravomocně, zrušil řádný šestimiliardový tendr Královéhradeckého kraje na nové dopravce pro roky 2017 až 2026. Nový postup je podle kraje v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, který pro takovýto případ umožňuje použití jednacího řízení bez uveřejnění. Vybrané firmy tak zajistí dopravu do doby, než ji budou dělat dopravci vybraní ve standardním zadávacím řízení.
V závěru července kraj oslovil třináct dopravců. „V průběhu srpna s nimi budeme jednat o ceně dopravního výkonu a obchodních a technických podmínkách poskytování veřejné služby. Budeme se chtít pohybovat ve stejné finanční úrovni, kterou vynakládá kraj na veřejnou autobusovou dopravu dnes,“ uvedla mluvčí hejtmanství Martina Götzová.
Kraj očekává, že jednání s dopravci mohou mít i více kol. „Důležité je, že cestující by žádnou změnu od 1. ledna 2017 neměli zaznamenat. Není v plánu žádné omezení ani rušení spojů,“ dodala mluvčí.
Kraj zároveň zvažuje i variantu, že by si vytvořil vlastní linkovou autobusovou dopravu. Zadal si kvůli tomu zpracování studie. O jejích výsledcích bude jednat až nově zvolené zastupitelstvo. Podle prvotních úvah by kraj mohl pro zázemí vlastního dopravce využít 15 pracovišť krajské správy a údržby silnic.
Opozice: Cenu by mohlo snížit oslovení dalších dopravců
Od opoziční KDU-ČSL ale zaznívá kritika, vadí jim zejména to, že v rámci jednacího řízení bez uveřejnění byli osloveni stávající dopravci. „Je jasné, že stávající dopravci nebudou mít snahu snížit cenu. Likviduje se tím komerční prostředí,“ řekl předseda KDU-ČSL a kandidát do krajského zastupitelstva Pavel Bělobrádek. Kdyby podle něj byli osloveni i další dopravci, dala by se cena snížit. Pokud by krajní naléhavost pokračovala po celých deset let, mohla by úspora z nižší ceny jít podle Bělobrádka do desítek milionů korun.
Kraj soutěž na nové dopravce vypsal loni v září. Obálky s nabídkami se měly otevírat v prosinci, ale termín pak byl po kritice odborů a kvůli změnám v zadávací dokumentaci postupně posunut na duben. Antimonopolní úřad tendr začátkem dubna zastavil a na začátku května zrušil.
Kraj podle úřadu porušil zákon o veřejných zakázkách několika netransparentními a diskriminačními požadavky v zadávacích podmínkách. Kraj s rozhodnutím nesouhlasí a podal proti němu rozklad. Jako nejzazší termín pro uzavření smluv z tendru si kraj stanovil 31. červenec.
Tendr nejostřeji kritizovaly odbory, podle nichž tendr neřešil růst platů řidičů a zadávací řízení bylo připravené diletantsky. Nová soutěž by podle odborů měla být vypsána podle jednotné metodiky zadávání autobusových tendrů v celém Česku. Námitky proti tendru podaly i některé dopravní společnosti.