Vlastník Opencard, firma eMoneyServices (EMS), žádá po Praze, dopravním podniku a městské firmě Operátor opencard celkem 654 milionů korun. Uvedl to mluvčí eMoneyServices Martin Opatrný. Nárokuje si je například za porušení licenčních smluv, nezaplacené služby nebo poškozování dobrého jména firmy. V minulosti již EMS požadovala 170 milionů, z nichž se o 60 milionů korun soudí.
Firma EMS bude kvůli Opencard chtít po Praze 654 milionů korun
Firma eMoneyServices se podle Martina Opatrného snažila s Prahou dohodnout, ale město s ní prý jednalo kuriózním způsobem. Požádalo EMS , aby vytvořila nabídky a nacenila prodej závodu. Tato jednání přitom podle Opatrného probíhala v době, kdy vedení hlavního města připravovalo spuštění jiného, alternativního systému. „Domníváme se, a teď to prosím neberte jako právní termín, že to bylo jednání velmi podvodné,“ řekl Opatrný.
Problém podle vlastníka Opencard, firmy EMS, není sytém jako takový, ale způsob, jakým ho Praha spravuje. V současnosti provoz karty dotuje hlavní město – hradí se z veřejného rozpočtu. Podle eMoneyServices by si na sebe přitom Opencard dokázala vydělat sama.
Podle Martina Opatrného EMS předložila Praze ekomický plán a garantovala, že hlavní město by mohlo s Opencard vydělávat minimálně 50 milionů korun ročně. „V současné době Praha systém Opencard dotuje – stojí zhruba 5 milionů korun měsíčně,“ konstatoval Opatrný s tím, že z této částky nemá společnost EMS ani korunu. Jde většinou o náklady, které jsou spojeny s Operátorem opencard.
Po samotném hlavním městě bude chtít EMS zhruba 116 milionů korun, po Operátoru opencard pak zhruba 470 milionů, zbylou částku po dopravním podniku. Za letošní rok, za období od ledna do 31. července, je dluh města podle EMS 11,09 milionu korun, tato částka je zahrnuta v té celkové.
EMS preferuje mimosoudní vyrovnání
Firma EMS si dlouhodobě stěžuje, že s ní nikdo z vedení Prahy nekomunikuje, že s nimi ještě nikdo neměl schůzku. O požadované částce ve výši 654 milionů korun už EMS informovala všechny tři dotčené instituce.
Zda se bude o peníze EMS soudit, se společnost zatím nerozhodla. „Preferujeme mimosoudní vyjednávání, pokud k němu nedojde, jsme připraveni učinit právní kroky. Nyní čekáme na odpověď,“ řekl Opatrný. Mimosoudní varianta by podle něj byla levnější i rychlejší.
Primátorka Krnáčová: Požadovaná částka dokazuje, jak je karta pro Prahu nevýhodná
Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) uvedla, že se Praha kvůli výši částky obrátí na soud. „Nechme rozhodnout soud, zda je částka legitimní. Pro mě je důležité, že tím co děláme a už jsme v souvislosti s Opencard udělali, zabraňujeme tomu, aby na nás někdo činil nátlak,“ konstatovala. Současný požadavek EMS podle ní jen opět dokazuje, jak je projekt Opencard od začátku pro Prahu nevýhodný.
Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) ve Studiu ČT24 dodal, že za úkony související s provozem karty je Praha připravena zaplatit. Magistrátu jde ale o to, aby někdo stanovil cenu. „Cenu obvyklou v místě a v čase. Ne cenu vysněnou,“ konstatoval Dolínek.
„Pokud ty částky jsou reálné, vždy jsme připraveni jednat, jinak ale ať o jejich výši rozhodne soud," řekl generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.
Opencard využívá jako tramvajenku asi 1,2 milionu lidí
Praha nemá s EMS smlouvu na podporu systému Opencard a neplatí za licence. Firma proto již před časem podala žaloby o celkem 60 milionů korun jak na magistrát, tak na dopravní podnik. Spory se táhnou řadu měsíců.
Elektronická karta Opencard, která pochází z éry exprimátora Pavla Béma (ODS), měla mít původně mnoho funkcí, nakonec ale slouží především jako průkaz s předplatným pro MHD. Jako tramvajenku ji využívá zhruba 1,2 milionu lidí. Město za systém zaplatilo asi 1,3 miliardy korun.