Praha – Systém tunelů Blanka, který v oblasti Prahy 6 a Prahy 7 tvoří nezbytnou součást vnějšího pražského okruhu, ještě není dokončen. Již nyní se ale mluví o jeho východním pokračování, takzvané Blance 2. Právě dnes odpoledne má veřejnost poslední možnost podat ke stavbě zahrnující asi 5 km tunelů své námitky. I u této části městského obchvatu je debata bouřlivá. Kvůli silničnímu tahu totiž bude muset padnout 5 obytných domů.
Blanka 2: Východní část obchvatu si vynutí demolici 5 domů
Východní část pražského okruhu by měla být dlouhá téměř 9 km, přičemž necelých pět kilometrů budou automobily jezdit pod zemí v tunelech. Stavět by se podle pražského magistrátu mělo začít kolem roku 2015. Občanské sdružení Auto*mat si k této části obchvatu nechalo zpracovat studii a z té vyplývá, že si Blanka 2 vyžádá zbourání 5 obytných domů. Magistrát sice tvrdí, že dosud není nic definitivní a závěry nejsou jasné, náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) ale dnes demolici pětice budov potvrdil.
„My se snažíme, aby stavba byla co nejšetrnější k životnímu prostředí, ale na druhou stranu říkám jasně, že některým bouráním se nevyhneme. Je to tak rozsáhlá stavba, která má ulehčit celému městu, že některé oběti tomu budou muset padnout,“ prohlásil radní zodpovědný za pražskou dopravu.
Podle Auto*matu je bourání pěti domů zbytečné, existují prý totiž citlivější varianty. „Jinak se dají řešit například křižovatky poblíž ohrožených domů či zvolit menší počet řadicích pruhů,“ myslí si Vratislav Filler a dodal, že některé části Blanky 2 nejsou zcela nezbytné.
Občanské sdružení, které se zasazuje za zklidnění pražské dopravy s co nejméně automobily, je přesvědčeno, že tunelový komplex Blanka je zbytečně rozsáhlý a hlavně drahý. „Tato stavba by se dala vybudovat v poloviční kapacitě tak, aby fungovala jako hranice pro mýtný systém, ale nezaváděla do Prahy další auta,“ tvrdí Filler.
Budování této části obchvatu přijde městskou kasu na 17 miliard korun. Že bude mít Praha na dokončení stavby dostatek financí, náměstek Březina ovšem neslíbil. „Mohu slíbit, že budeme pokračovat v přípravě této stavby,“ uvedl s tím, že definitivní rozhodnutí o zahájení prací rozhodne až další vedení hlavního města, jež vzejde z komunálních voleb v roce 2014.
„Proces schvalování stavby bude velmi dlouhý“
Pražský magistrát není ze zákona povinný informovat občany o svých záměrech při stavbě tunelového komplexu. A to ani o těch záměrech, které znamenají demolici jejich domovů. Podle náměstka Březiny jsou tyto úkoly v pravomoci takzvaného městského mandatáře. „Dnes proběhne veřejné projednání, kterého se budou občané moct naprosto jednoznačně zúčastnit,“ konstatoval. Další možností pro lidi, jak se něco dozvědět či nějak zasáhnout do rozhodování města, bude připomínkové řízení v rámci debaty o územním rozhodnutí. „Občané budou informováni v rámci procesu, který bude probíhat,“ dodal Březina.