Jak dál s Hlávkovým mostem?

Nedávná připomínka stoletého výročí dokončení Hlávkova mostu v Praze se dotkla i složitých, více než 100 let starých sporů o konstrukci obou jeho částí. Z tehdejší soutěže mezi zastáncem železné konstrukce ing. Jiřím Soukupem (spoluautorem železného mostu Svatopluka Čecha) a průkopníkem betonové stavby ing. Františkem Menclem vyšlo těžko pochopitelné řešení: každá část mostu vznikla z jiného materiálu. Dvoutřetinová část mezi ostrovem Štvanice a Holešovicemi přes hlavní rameno řeky byla postavena z betonu, zatímco pro spojení mezi Těšnovem a Štvanicí nad plavebním kanálem bylo zvoleno železo. Tato železná část mostu ovšem rychle stárla a po pěti desetiletích musela být nahrazena konstrukcí železobetonovou. Ale ani tato změna, která má letos půlkulaté jubileum, se neukázala jako příliš šťastná.

Původní železná oblouková část mostu nad plavebním kanálem byla posledním železným mostem v Praze. Použilo se zde (podobně jako u stávajícího vyšehradského železničního mostu) tzv. plávkové konvertorové oceli, jež měla mít mnohem větší odolnost než ocel svářková. Ocelovou konstrukci Hlávkova mostu dodaly a smontovaly pražské mostárny Českomoravská a Bratří Prášilové v letech 1908 až 1910. Celý most včetně betonové části přes hlavní rameno řeky však byl uveden do provozu až o dva roky později. Stavba ocelové části proběhla v přímé návaznosti na konstrukčně podobný železný Čechův most, který byl dokončen v červnu 1908.

Také zde byla jako podklad (tehdy dřevěné) vozovky použita obecně užívaná podlažnicová železa, která se vzhledem k obtížné přístupnosti pro údržbu stala zdrojem rychlého dožívání mostu. To se podle historiků pražských mostů Jana a Ondřeje Fischerů projevilo jak u mostu Čechova, tak zvláště u železné části Hlávkova mostu, která jako první začala jevit známky stárnutí a nedostatečné nosnosti v režimu zvýšených požadavků moderní dopravy. Projevovalo se to jak korozí ocelového podkladu vozovky, tak nepřípustným zvýšením pnutí oproti původním statickým výpočtům. Zajímavé je, že vyšehradský železniční most postavený z téže oceli (ale bez svrchního krytu) slouží od r. 1901 bez větších problémů dodnes.

Když se v r. 1955 zjistilo, že vzorky z ocelových partií Hlávkova mostu vykazují o 11 % sníženou mez průtažnosti, bylo rozhodnuto zcela vyloučit provoz těžkých vozidel a omezit i veřejnou dopravu (tramvaje a autobusy směly jezdit pouze v odstupech minimálně 30 m). V souvislosti s předpokládaným rozšířením celého mostu z původních 16 na 28 metrů se zpočátku uvažovalo i o rekonstrukci železné části, a to zesílením původní konstrukce. Protože se však zároveň řešila změna osy této části mostu tak, aby rozšířený most směrově navazoval na projektované přemostění nádraží Praha-střed (a budoucí severojižní magistrálu), bylo nakonec rozhodnuto o rozebrání ocelové části a úplné náhradě šikmého přemostění přemostěním kolmým.

Ale ani pak nebyly názory odborníků na materiál nového přemostění jednotné. Ve hře byly dvě alternativy betonové konstrukce: předpjatá a železobetonová. Projektová historie i schvalovací řízení byly v direktivně řízeném socialistickém hospodářství značně nepřehledné a zdlouhavé procesy, jež zmínění historici přirovnali ke „zkazce o psu, který nemůže dohonit vlastní ocas“. Pražský projektový ústav si dokonce předsevzal vypracovat projekt s použitím nosné konstrukce z předpjatého betonu jako socialistický závazek k XI. sjezdu KSČ. Konečně v červnu 1958 (s přihlédnutím k předpokládané úspoře železobetonového řešení oproti variantě z předpjatého betonu) zvítězila nepředpjatá železobetonová alternativa trámového mostu. Nejobtížněji splnitelným požadavkem na organizaci stavby, která proběhla v letech 1960–1962, bylo udržení veřejné dopravy na mostě po celou dobu výstavby. Ale i to se díky postupnému převádění dopravy ve třech etapách z jedné části mostu na druhou podařilo. Stavaři sice zapomněli ke kolaudaci a otevření mostu v prosinci 1962 přizvat pražského primátora, ale bylo to v rámci tehdejšího „budovatelského elánu“ tolerováno. Nešlo přece o nový most, ale „jen o rekonstrukci“ starého.

Uplynulo další půlstoletí a dnes je Hlávkův most opět v bídném stavu. Ublížilo mu enormní dopravní zatížení, protože je už 34 let součástí městské páteřní komunikace – severojižní magistrály. Denně po něm přejíždí až 100 tisíc vozidel. Ve špatném stavu je zejména dlážděná vozovka, připomínající řidičům po hladkém nájezdu z asfaltu spíše tankodrom. Poškozeny jsou i části betonové konstrukce, pilíře, klenby a zábradlí. Nejmarkantnější pocit vratkosti mostu však má chodec kupodivu na nejnovější železobetonové části přes plavební kanál. Na rozdíl od stoletého betonového mostu přes hlavní řečiště, kde jsou při průjezdu těžších vozidel vibrace sotva znatelné, jsou otřesy padesátiletého železobetonového mostu už při nájezdu jediného autobusu či nákladního auta zcela evidentní.

Generální oprava mostu se řadu let odkládá, zejména kvůli strachu z dopravních problémů, které by vznikly při uzavření mostu. Oba sousední mosty, Libeňský z r. 1928 a Štefánikův z r. 1953, také nejsou v dobrém stavu a vzhledem k omezeným příjezdovým možnostem lze s nimi jen stěží počítat pro objízdné trasy. Zdá se, že lepším řešením může být obdoba systému postupných uzavírek rekonstruovaných částí mostu, využitého při náhradě železného mostu železobetonovým v šedesátých letech. Lze také jen doufat, že při příští rekonstrukci, která by měla předejít havárii mostu, bude konečně na vhodném místě – např. v části nad ostrovem Štvanice – umístěna socha legendárního stavitele a mecenáše Josefa Hlávky, tohoto „českého Nobela“, po němž je most už sto let beze změny pojmenován. Ideální předlohou takového díla může být Hlávkova socha od sochaře Josefa Mařatky, umístěná v parku lužanského zámku, jenž byl Hlávkovým nejoblíbenějším útočištěm.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
včera v 16:53

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...