Praha – To, že se vydavatelství Mafra dostalo pod taktovku miliardáře Andreje Babiše, nebude mít podle odcházejícího šéfredaktora MF DNES Roberta Čásenského na kvalitu novin vliv. „Představa, že by noviny začaly skákat, jak majitel píská, je pro mě v tuto chvíli nepředstavitelná,“ uvedl v pořadu Hyde Park. Připouští ale, že právě škatulata v majetkové struktuře byla jedním z důvodů, proč se rozhodl po dlouhých letech svůj post opustit. Nelíbí se mu totiž, že Andrej Babiš má kromě vydávatelství novin v Česku ještě další, a to ne bezvýznamné zájmy.
Noviny nebudou skákat, jak majitel píská, věří Čásenský
Nedávno začal milionář Andrej Babiš pronikat na mediální trh, koupil Mf DNES a Lidové noviny. K tomu mu ale patří i část českého byznysu a po dobrém volebním výsledku patrně i část české politiky. Nicméně ovlvnit veřejné mínění skrz novinové řádky není podle Čásenského zas tak snadné a ani mediální impérium současného rozsahu nebude Babišovi stačit k tomu, aby jím prosazoval své zájmy. (více čtěte o Babišově impériu)
Důležitá je totiž role kvalitních novinářů, kteří jsou schopni vlastního úsudku a budou si za ním stát. A těch je prý v obou médiích pořád dost. „Představa, že by noviny začaly skákat, jak majitel píská, je pro mě v tuto chvíli nepředstavitelná,“ dodal. Pokud by z nátlaku kohokoliv novináři hromadně opouštěli svoje pozice, jistě by se to neutajilo a noviny by ztrácely na své důvěryhodnosti, míní.
Nicméně nástup nového majitele vydavatelství zásadně ovlivnil rozhodnutí Čásenského odejít z čela zpravodajského deníku. „Byl jsem možná příliš dlouho šéfredaktorem Mladé fronty DNES se zahraničními vlastníky, kteří neměli v České republice žádné jiné zájmy než vydávání médií. A v případě Andreje Babiše tam několik jiných zájmů logicky je,“ uvedl. Jedním z motivů Babiše mohla být podle Čásenského i snaha na sebe nákupem dvou tištěných novin stáhnout pozornost. A to se mu podařilo. „V tu chvíli se stal daleko větší osobou na politickém hřišti,“ zdůraznil.
Tištěné či na webu? Obojí má svoje
Počet článků speciálně psaných pro papírové noviny i pro internetový web podle Čásenského roste. Průběžné dění popisují weby, které mají vysokou čtenost, a tištěná verze tak logicky musí přinést něco navíc. „Pokud by noviny jenom přetiskovaly stejné zprávy, jaké byly den předtím na webu, to by asi moc dlouho nevydržely a těžko by za ně byl někdo ochoten platit,“ uvedl.
Sám věří tomu, že i přes velkou oblibu zpravodajských serverů má stále smysl tištěné noviny vydávat. „Aby noviny měly šanci proti rychlému připojení na internet, tak musí najít svůj originální obsah tak, aby čtenáře přesvědčily, že těch devatenáct korun za to stojí. A pokud se jim to podaří, tak do budoucna mají šanci,“ uvedl. Domnívá se ale, že na českém trhu nezůstane tolik deníků, jako jich je dnes.
Na noviny se pořád snáší kritka, že jsou plné špatných zpráv. Česká žurnalistika má totiž podle Čásenského jeden zásadní problém, díky němuž se zdají být zprávy plné násilí. „Jako novináři nedokážeme dobře vyhledávat pozitivní zprávy a úspěšné příběhy,“ podotkl. „Není pravda ono známé klišé, že noviny prodávají špatné zprávy,“ míní. Platí to prý možná jen v případě velkých katastrof, ne však o negativních událostech české politiky.