Jako bující organismus, v němž lidé ztrácejí svou individualitu, vnímá město malíř Martin Salajka. Obrazy městské dekadentní každodennosti vystavuje nyní v pražské White Pearl Gallery. Cyklus nazval Zombie Rituals.
Výtvarník Salajka pozoruje ve městech Zombie Rituals
Salajka, absolvent pražské AVU v ateliéru Michaela Rittsteina, pochází z Moravy, kde si vytvořil silný vztah k nespoutané a syrové krajině. Tu dnes přirovnává k divokému nočnímu velkoměstu plnému symbolistních a surreálních odkazů.
Město ve vystavených obrazech zobrazuje jako džungli zbavenou architektury a jeho obyvatele jako zombie ztracené v anonymním davu a tazích umělcova štětce. Do svých nejnovějších prací projektuje Salajka kromě pocitu ze života ve velkoměstě i své osobní úzkosti a běsy.
„Jsem venkovan a město je pro mě prostředí, do kterého jsem byl dosazen okolnostmi. Určitým způsobem mě i fascinuje. Chtěl jsem ho přirovnat k pohybu mas, nějakých živočichů, k bujení, které znám z přírody,“ vysvětluje Salajka.
Ani ve svém nejnovějším cyklu tak výtvarník, ale i vášnivý rybář a milovník zvířat nezapře, kde svou inspiraci čerpá nejraději.
Jeho obrazy jsou naplněny temnotou, kterou občas pronikne výrazné noční osvětlení. Odrážejí i konkrétní místa. „Obraz Full Moon Junkies je inspirovaný životem ve Vršovicích, kde se trousily partičky narkomanů a – k tomu názvu to i sedí – se tam potloukaly,“ uvedl příklad takového obrazu.
Salajkovy práce se pohybují na pomezí reality a abstrakce, malby a objektu. Svá díla neomezuje pouze na rám, ale pozvolna je nechá přecházet do prostor galerie. „Nevyjadřuje se jen jako malíř, ale skládá dohromady malbu a grafiku a jednotlivé postupy dokáže vrstvit. Kombinuje třeba linoryty s domalováváním,“ upřesnil kurátor Radek Wohlmuth.
O Zombie Rituals se Salajka s návštěvníky galerie dělí do konce listopadu. Název výstavy mimo jiné odkazuje ke skladbě od kapely Death, kterou malíř poslouchal v době, kdy vystavené práce vznikaly.