Výstavy v ústraní aneb proč Hrad mlčí?

Personifikace pražského hradního areálu má v Čechách dlouhou tradici, vážící se k pestré minulosti i úkolům, které tento soubor budov a hlavně jeho obyvatelé v našich dějinách měli. Anebo spíše po určitá dlouhá období měli mít či naopak. Vynecháme-li neuvěřitelný počet zámků a hradů v královské Kodani či imperiální množství téhož v Londýně, existuje poblíž nám známé město a místo, se kterým by mohl Pražský hrad být srovnáván. Ano, je to vídeňský Burg, stejného jména, stejně rozlehlý a přepestrý a i ty podobné role by se tam, samozřejmě, že v jiných měřítkách, našly.

Oba hrady (i když dnes po řadě rozsáhlých přestaveb jsou to spíše zámky) mají také podobné role. Pro veřejnost se otevírají i jako rozsáhlé výstavní areály, všeobecně přijímané a navštěvované. Východní součástí vídeňského Burgu je velkolepý soubor výstavních prostor Albertina, se kterou Praha z řady pragmatických a zejména finančních důvodů soutěžit nemůže – má ale mnoho prostor, jejichž kouzlo i možnost využití v součtu také nejsou zanedbatelné.

Od počátku devadesátých let se tak výstavám otevřely kromě Belvederu i Míčovna, tereziánské křídlo, bývalé konírny, dále slouží upravená Rudolfova galerie a zejména rozsáhlá Jízdárna Pražského hradu. Zde všude se celoročně odehrávají a otevírají zajímavé a často i nákladné výstavní projekty, víceméně citlivě reagující na duch místa a jeho charakter. Na straně druhé nabízejí často své prostory i výstavám veskrze současným a často i vzrušujícím. To je pochvalná část mé poznámky.

Ale – zatímco návštěvník Vídně a Rakouska je masově zpracováván a informován o vídeňském hradním dění, doslova bombardován nejen internetovou a tištěnou reklamou, ale zejména venkovními billboardy, megaboardy, plakátovacími plochami, dálničními poutači, letáky, skládačkami a je tak připravován a sváděn do Albertiny i do dalších prostor, zůstává Pražský hrad cudně pootočen, klopíc své husté a přenádherné řasy. Heslo „sedávej, panenko, v koutě“ už opravdu neplatí. Panenky se představují, ukazují, vnucují, nasycený sledovatel a návštěvník velkých měst musí být patřičně ohlušen a probuzen. Což se v sousedské Vídni opravdu děje na každém kroku. Nezapomínejme navíc, že němčina je dnes velkým evropským jazykem a že druhým největším jazykem planety je angličtina, ve které se všechny propagační apely okolo vídeňského hradu zcela samozřejmě mutují.

Proč tato úvaha? V letošním roce jsme na Pražském hradě tiše odsoudili k nezájmu některé chvályhodné projekty, svým způsobem výjimečné a navíc mezinárodně sdělné a chápatelné. Je snad až ostudou, že se nikde nenašly prostředky na viditelnou a vtipnou reklamu na projekty, kterým věnovali autoři, kurátoři i další spolupracovníci včetně těch hradních značnou dávku energie, schopností, talentu, ale také lásky a pochopení.

Životní retrospektiva jednoho z největších žijících géniů současného českého soudobého umění Jana Koblasy v hradní Jízdárně je toho typickým příkladem. Radan Wagner spolu s žijícím autorem odvedli výjimečný kus práce, Koblasa po letech dovezl celou řadu objektů, které čeští diváci nemohli znát, rozsah celé výstavy byl obohacen i o výjimečně kladně přivítaný soubor raných děl z let šedesátých, a pomineme-li několik instalačních drobností, Jízdárna nabídla výstavu, která po dlouhou dobu neměla a asi jen tak nebude mít obdoby. Vzpomeneme-li na roli, kterou po celou dobu své tvorby Koblasa sehrál zprvu zde, posléze v sousedním Německu, je jeho postavení nezpochybnitelné. Vše se rozplynulo, výstava nebyla propagována žádným z dostupných a v Evropě všeobecně přijímaných způsobů. Jeden z hitů sezony se doslova opticky ztratil.

Fotografie Jana Reicha
Zdroj: ČT24/Archiv Jany Reichové

Druhým příkladem, výrazně navázaným na českou fotografickou scénu i na typický životní příběh českého intelektuála dvacátého století, sepjatý s osudy této země, je další z retrospektiv, tentokrát brilantního fotografa Jana Reicha. Po nesmírném vypětí a odříkání sestavila zejména jeho žena spolu s dalšími odborníky obří soubor děl, která vytvářela pilíře Reichova díla a která jsou českou odbornou veřejností s uznáním a nadšením přijímána. Soubory jeho emotivních fotografií, dokumentujících a ozvláštňujících jeho pařížský pobyt, jeho cirkusová období, jeho lásku k ještě nedávné Praze, jeho úctu k velkoleposti české kultivované krajiny i bezpočet dalších učinily z této výstavy další přelomový zážitek. Sice nás může uklidnit, že výstava poběží v tereziánském křídle až do 18. srpna, ale bez patřičné mediální masáže může i ona být odsouzena ke spánku Šípkové Růženky.

Stejný osud počinů, které jsou v křoví uschovány a čekají na nepřicházejícího prince, patrně budou mít i další výstavní projekty. Extrémně přitažlivou by mohla být dvouvýstava v Belvederu a Císařské konírně, zcela nově přibližující prostředí a život krále Ferdinanda Dobrotivého, všeobecně zapomenuté a dlouho snad i záměrně opomenuté postavy devatenáctého století a navíc ještě českého království. Pikantnost celé řady detailů z jeho života a věrohodnost prostředí jemu blízkému dávají této akci pečeť výjimečnosti. Dozví se to návštěvník z Francie, co takhle australská rodinka? Slyšeli někdy o tomto jménu? Dnes by mohli, nebýt toho hustého šípkoví…

Naštěstí jsou Plečnikovy zahrady, otevřené před dvěma týdny, veřejně přístupné a navíc zařazené na procházkové trase nejbližším okolím hradního areálu. Očištění a obnovení některých funkcí a původních architektonických a stavebních řešení nejsou však samozřejmostí – byly nákladné a na svoji finalizaci čekaly desítky let. Tato fakta spolu s upozorněním na významné hodnoty, které Plečnik i těmto prostorám přinesl, běžnému návštěvníku utečou.

Výstava Ferdinand V. Dobrotivý a umění jeho doby
Zdroj: Stanislav Peška/ČTK

Princi s ostrým mečem, kde jsi? Prosekej cestu k pokladům, které Pražský hrad nabízí, nenech čekat ani zlomek času, pomoz přiblížit věhlas místa vídeňskému imperiálnímu Burgu! Vždyť kouzlo pražských hradních prostor je výjimečné, ojedinělé a výstavy, které zde vznikají, se často směle mohou řadit mezi podobné projekty kdekoliv v Evropě. Hrad by prostě neměl mlčet. Vlastně nás to všechny stojí naše peníze.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
5. 12. 2025

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
5. 12. 2025

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
5. 12. 2025

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025
Načítání...