Praha - Tanec jako smysl života a zároveň jako vězení. Autorské představení Miřenky Čechové a Andrey Miltnerové je výpovědí o nádheře i drilu tance. Námětem pro tanečně-výtvarnou inscenaci Faith se staly osobní zkušenosti Čechové a také tragický osud Taťány Juřicové, primabaleríny Národního divadla, která před dvanácti lety spáchala sebevraždu.
Faith ukazuje, jakou dřinu musí baletky podstoupit pro vyvolání dojmu dokonalosti, jakým nekonečným drilem platí za výslednou lehkost. „Pro mě je toto představení určitým vyrovnáním s minulostí a i nádherným a zároveň děsivým žánrem, jakým balet je,“ přiznala Miřenka Čechová, významná představitelka české taneční a divadelní scény.
V nedávné době sklidila mezinárodní úspěch s představením S/He is Nancy Joe, které originálním způsobem zpracovává transgenderovou tematiku. V inscenaci Faith se pustila do dalšího existenciálního tématu s autentickými prvky. Podle Petra Boháče ze souboru fyzického divadla Tantehorse, jehož je Čechová zakladatelkou a jež v představení tančí, byly inspiračním zdroji k inscenace i její zkušenosti z jedné tuzemské taneční konzervatoře.
Inspirovala se také příběhem tanečnice a primabaleríny Taťány Juřicové, která z dodnes ne zcela známých důvodů sama ukončila svůj život v roce 2002 ve svých 37 letech v době, kdy ji čekaly další významné role v Národním divadle. Připomněla tak svou někdejší učitelku - primabalerína Taťána Juřicová učila tehdy dospívající Miřenku pohybu na jevišti.
- „Co po nás zůstane, když zemřeme? Výčet rolí, stejně jako po Taťáně? Sbírka cen a jméno v divadelním archivu? Tohle jsem přesně našla. A je hrozná škoda, že po takové osobnosti zůstává jenom tohle,“ domnívá se Čechová.
Obě polohy baletu vyjadřují v představení dvě kontrastní role. „Andrea představuje určitý fenomén, princip drilu a baletu. Já kontrast k tomu. Pocit, že se chci od toho osvobodit, vzepřít se, utéct,“ vysvětlila Čechová. Také vzpoura a útěk od baletu mají předlohu v realitě. Cestu k tanci nazpátek hledala Miřenka Čechová sedm let. Mezitím se věnovala režii, herectví, scénografii. Všechny tyto dovednosti uplatnila i v aktuální inscenaci.
Faith neboli Víra byla uvedena v předpremiéře v lednu v pražském Studiu Hrdinů jako součást programu prvního ročníku festivalu Spectaculare. V premiéře jej uvádí Divadlo Ponec, kam na ni můžete zajít už dnes, tedy 18. února. Odehrává se v převážně pomalém tempu a žádá od diváků spolupráci i soustředění.





