Tate Modern učí číst Roye Lichtensteina tak, jak si představoval

Tate Modern opět trefila do černého – bohatá návštěva několika desítek tisíc návštěvníků denně potvrzuje, že velká retrospektiva Roye Lichtensteina zaujala publikum všech kategorií, ať již myšleno věkově, nebo národnostně, což je ostatně v Londýně zcela logické. Zdálo by se, že další putování Lichtensteinova cirkusu (ano, po světě s ním krouží The Lichtenstein Exhibition Supporters Group) neořinese nic nového. Ale přidáme-li vlastní prostředky, tak již není potřeba se divit, že se dalo naplnit třináct sálů, a navíc vybrat opravdu to nejlepší z bohaté autorovy tvorby.

Kurátorky Sheena Wagstaffová a Iria Candelaová představují autora nejen tradičně, ale rozdělují dílo i do tematických skupin, doplňují je navíc nečekanými a velmi často neznámými plastikami a specifickým čínským dovětkem. Představují tuto opravdu ústřední postavu moderního amerického umění (žil a tvořil v letech 1923–1997) a výběrem děl potvrzují Lichtensteinovu samozřejmou masovou oblibu u světového publika.

I když Lichtenstein vytváří svojí komiksovou malbou, dá-li se to takto říci, velmi svérázný portrét Ameriky. Nastavuje vypouklé zrcadlo ironie a nadsázky, odhaluje a pojmenovává tvář konzumní společnosti ve vší nahotě a s vykřičníkem. Jeho svět jednoduchých dokolorovávaných kreseb a symbolů pop spotřeby spoluvytváří usměvavou, ale velmi často bodající a nesmlouvavě tvrdou novou, masově přijímanou řeč.

První sály přinášejí díla raného období, kterým Lichtenstein vymezil své tvůrčí pole – od prvních brushů přes ony vítězné pop symboly, zastihované v anekdotických situacích s tvrdými významy (Mickey Mouse, Rita Hayworthová etc.). Jeho jednoduché malby všedních předmětů většinou v nadživotních velikostech parodují spotřebu a posouvají významy do říše nadsázky a pohádek. Černobílé balení, bezchybná práce s tužkou a staniolem, vytváření jednoduchých kontur na bázi všeamerického přijímaného komiksového světa kralují dalším sálům pod názvem Black and White.

Ve čtvrtém sále už však komiks prorazil zábrany a kurátorky vybraly sériová díla, přibližující dvě polohy amerického snu – válku a romanci. Koktejl, který za oceánem vždy zabere… Další sály přinášejí některá díla, která běžný návštěvník a konzument moderního umění příliš nezná – jednouché krajinky, symboly moderní Ameriky a všech oněch zářících měst (mrakodrapy, dálnice…), sérii tzv. art about art studií, reagujících a opět spíše parodujících, nebo v lepším případě variujících hlavní díla světového malířství všech dob. A to opět autorovu řečí s výraznými zjednodušujícími komiksovými prvky.

Osmý sál pobaví – octneme se v autorově studiu, vstoupíme do jeho světa, vytvořeného opět veselou řečí jeho pop výraziva. Ostatně jen málokdy je vidět davy lidí, kteří se usmívají nejen proto, že stavební kameny předkládaných děl jsou více než srozumitelné, oni poznávají a dekódují autorovy narážky a vtipy a řada z diváků se vlastně poprvé učí číst Lichtensteina tak, jak si on sám představoval.

Po směsi nepříliš záživných abstrakt nemohly pořadatelky vynechat slavné Royovy nahotinky. Nádherným vtipným finále pak jsou přímé citace starého čínského umění, doplňovaného zvláštními nečekanými situacemi a postavami. Návštěva Tate Modern se i v tomto případě vyplatí – všech ostatních pět podlaží sálů plných děl nejslavnějších ikon moderního umění je, jako ostatně takřka v celém Londýně, zdarma.

ROY LICHTENSTEIN / A RETROSPECTIVE. Kdy a kde: Tate Modern, Bankside, Londýn.  Otevřeno denně od 10:00 do 18:00, v pátek a v sobotu do 22:00 hodin. Výstava potrvá do 27. května.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Možná je něco ve vodě. Patnáct výtvarníků spojují Louny a výstava

Galerie města Loun slaví patnáct let činnosti a na připomenutí připravila výstavu patnácti lounských výtvarníků. Všichni představovali svou tvorbu už i dříve právě v prostorách této galerie.
včera v 13:15

Česko získá další peníze z evropských a norských fondů, půjdou do kultury i vědy

Stát podepsal memorandum, díky kterému má získat dalších pět a půl miliardy korun z Fondů Evropského hospodářství a Norska. Prostředky přinesou více peněz na vzdělávání, kulturu, vědu či životní prostředí. Podporu ovšem získají pouze ty projekty, které usilují o snižování ekonomických a sociálních rozdílů. Peníze do fondů vkládají Island, Lichtenštejnsko a Norsko – tedy země, které nejsou součástí Evropské unie. Státy tím chtějí spolupráci s členskými zeměmi posílit. V minulosti fondy podpořily třeba i výstavbu památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech u Písku – a to částkou čtyřicet milionů korun. Česko je pátým největším příjemcem této podpory.
včera v 07:48

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
15. 11. 2025Aktualizováno15. 11. 2025

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
15. 11. 2025

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
15. 11. 2025

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
14. 11. 2025

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
14. 11. 2025

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025
Načítání...