Šílenství je stráž noci. Pro lyriky, múzy, podmořské bytosti i výtvarnici Eriku Bornovou

Výtvarnice a sochařka Erika Bornová po pěti letech navazuje na své předchozí práce na pomezí sochařství a malby. I na výstavě v Galerii hlavního města Prahy se věnuje významným historickým osobnostem. Název Šílenství je stráž noci odkazuje k verši básníka Rainera Maria Rilkeho.

Eriku Bornovou fascinuje osobnost Rainera Maria Rilkeho. „Do svých šesti let chodil oblečený v ženských šatech po mrtvé sestře a když mu bylo devět, tak ho tatínek dal na vojenské učiliště, takže je úplně pochopitelné, že z toho musel být psychicky trochu labilní,“ připomíná výtvarnice.

Nevyrovnaného samotáře a obdivovaného mistra lyrických veršů provázela celý život péče šlechtických mecenášek. Konvenční manželský vztah pro něj nebyl, jak se přesvědčila sochařka Clara Westhoffová. Jedinou ženu, kterou si vzal, po roce opustil. Eriku Bornovou ale inspirovala k jednomu z děl.

Alma a její muži

Zachytila i múzu mnoha umělců Almu Mahlerovou. Na Rilkeho verše skládala písně. „Když teď sledujete fotografie Almy Mahlerové, nenacházíte žádné charisma, které by vysvětlovalo, proč jí tolik mužů totálně podlehlo. Tak jsem si říkala, že Almu udělám zezadu, protože všude se říkalo, že měla štíhlý pas a dlouhé vlasy, takže stačí ji takhle jenom naznačit,“ doplňuje Bornová.

Na dalším díle Almu obklopují muži, pro něž se stala osudovou ženou: skladatel Gustav Mahler, spisovatel Franz Werfel či architekt Walter Gropius. Erika Bornová je vytvořila z polyuretanové pěny, která časem zežloutne.

„Je v tom i příběh Oskara Kokoschky, jednoho z jejích partnerů. Když ho opustila, nechal si vyrobit loutku v životní velikosti z béžového plyše. Asi pět let ji tahal po všech hotelích, do doby, než mu shořela. Napadlo mě, že bych partnery, kteří provázeli Almu, udělala jako loutky nebo hračky,“ upřesňuje.

Kdybych se už neviděla

Vyřezávání detailu vlasů sochy na ostrém slunci a se špatnými dioptriemi Bornové způsobilo částečnou ztrátu zraku. Léčila se půl roku. Šedesátka vlastních podobizen zafungovala jako terapie.

„Vznikla mi z toho tvořivá závislost, protože díky skvrně, která se v oku každý den měnila, jsem pokaždé viděla jinak. Nikdy jsem autoportrét nedělala, ale protože jsem si myslela, že se už zřejmě nikdy v životě neuvidím, chtěla jsem sem sama naposledy zachytit, jak vypadám,“ přiznává.

Podmořské světy

Malovala na černou plochu, aby lépe viděla obrysy. Její obrazy jsou zároveň exkurzí do fantaskních podmořských světů. „Florální motivy i fauna jsou krásné, ale na druhou stranu i šílené a znepokojivé v určité monstróznosti a velikosti, s níž autorka k těm často miniaturním věcem přistupuje,“ poukazuje kurátorka Martina Pachmanová.

Většinu těchto živočichů z hlubin oceánu vědci objevili teprve nedávno. Na své pojmenování teprve čekají, v obrazech Eriky Bornové už ale mají své vlastní příběhy.

O tom, že „šílenství je stráž noci“, se lze v pražském Colloredo-Mansfeldském paláci přesvědčit do konce října.

3 minuty
Erika Bornová vystavuje
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
před 2 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
včera v 09:50

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
včera v 09:00

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
19. 12. 2025

Spielberg opět objevuje mimozemský život. Zatím jen v upoutávce

Steven Spielberg se vrací k žánru sci-fi. Nový snímek Den odhalení sleduje reakci světové veřejnosti na objevení mimozemského života. Do kin by měl film s Emily Bluntovou v hlavní roli vstoupit v polovině června příštího roku, teď ho představila první ukázka.
19. 12. 2025

Bez pravdy, gulagů a naděje. Nový ruský slovník je nástrojem politické moci

Nový výkladový slovník státního jazyka, který letos vydalo Rusko, využívá jazyk jako politický nástroj moci. Zcela v něm například chybí pojmy jako pravda, gulag nebo stalinismus. Podle Jany Kockové ze Slovanského ústavu Akademie věd je dokument závazný pro státní orgány, úředníky i učitele a může mít konkrétní společenské i právní důsledky.
18. 12. 2025
Načítání...