Šest Hanekeho snímků začíná Sedmým kontinentem

Praha – Diváci i kritika na filmech rakouského režiséra Michaela Hanekeho oceňují, že ukazují temné stránky lidské duše a rozpad hodnot v současném světě. Ve Francouzském institutu v Praze (od 19 hod) a v brněnském Kinu Art (od 21 hod) se od 2. do 7. února představí hned šest Hanekeho snímků. Včetně toho posledního – na Oscara nominované Bílé stuhy. Retrospektiva je náhražkou za třetí ročník festivalu Cinepur Choice, který se letos z důvodu finančních, organizačních i koncepčních nekoná.

„Obecně Hanekeho filmy provází téma rodiny, jak funguje a především jak nefunguje. Ptají se, co můžeme udělat pro to, aby vztahy byly lepší, nebo zda lze čelit některým problémů, které moderní společnost pro rodinu vytváří,“ uvedl k snímkům ceněného režiséra Přemysl Martinek, ředitel distribuční společnosti Artcam, která je pořadatelem filmové přehlídky.

Nejstarší film, kterým se Haneke divákům v retrospektivě představí, je Sedmý kontinent (1989). Chladná studie partnerského vztahu tváří v tvář rodinné krizi je prvním z jeho snímků, který získal širší mezinárodní ohlas. O vyprahlosti rodinných vtahů a jejích následků pojednává také kruté drama Bennyho video (1992).

Michael Haneke - retrospektiva (zdroj: ČT24)

V 71 fragmentech chronologické náhody (1994) složil Haneke příběh muže, který při incidentu v bance zabije dva lidi a pak si sáhne na život, z fragmentů, tolik příznačných pro soudobé televizní zpravodajství. Funny Games (1997) o dvou mladících, kteří jen tak uvězní manžele a jejich syna, se dočkaly hollywoodského remaku, jenž natočil opět Haneke. 

Isabele Huppertová zazářila po Pianistce v dalším Hanekeho snímku – Čas vlků (2003) – o ženě a jejích dětech, které se zničehožnic musejí vypořádat s kolapsem společnosti. Temný je i nejmladší a poslední snímek Hanekeho retrospektivy, Bílá stuha (2009), příběh o kořenech zla.

Francouzský institut v Praze

  • 2. 2. /  SEDMÝ KONTINENT
  • 3. 2. /  BENNYHO VIDEO
  • 4. 2. / 71 FRAGMENTŮ
  • 5. 2. / FUNNY GAMES
  • 6. 2. / ČAS VLKŮ
  • 7. 2. / BÍLÁ STUHA

Kino Art Brno

  • 2. 2. / BENNYHO VIDEO
  • 3. 2. / ČAS VLKŮ
  • 4. 2. / FUNNY GAMES
  • 5. 2. / 71 FRAGMENTŮ
  • 6. 2. / BÍLÁ STUHA
  • 7. 2. / SEDMÝ KONTINENT

začátky projekcí: Praha - 19 h, Brno - 21 h

Tématům, které si Haneke vybírá, odpovídá i způsob zpracování - přesně vypočítané záběry, často obrazově chladné, důraz na střih a hru s emocemi diváka. „Cíleně se snaží nabourávat klasický způsob diváckého vnímání filmu. Jeho film jsou nepříjemné, čehož dosahuje často provokativními, někdy opravdu šokujícími tématy a záběry, v nichž je zobrazováno násilí, i když ne explicitně,“ popisuje atmosféru Hanekeho snímků Jan Kolář z časopisu Cinepur.

Svůj televizní debut natočil Michael Haneke v roce 1973, k filmovému – Sedmý kontinent (1989) – se ale dostal až o šestnáct let později. Následovalo mimo jiné kontroverzní Bennyho video (1992) a v roce 2001 Pianistka. Tento film, ke kterému si sám napsal scénář, dopomohl Hanekemu k Velké ceně v Cannes i řadě dalších cen a definitivně ho zařadil mezi největší současné evropské filmaře. Autorem scénáře je Haneke i u svého posledního snímku Bílá stuha, při psaní se radil s francouzským scenáristou Jeanem-Claudem Carrierem, jehož jméno je neodmyslitelně spjato s dílem Louise Buñuela nebo pozdější tvorbou Miloše Formana.