Recenze: Žebrácká opera v Národním divadle

Žebrácká opera Bertolta Brechta s hudbou Kurta Weila byla v Národním divadle uvedena  poprvé v jeho historii, ačkoli je na českých scénách jednou z nejhranějších her. Byla napsána podle Třígrošové opery Johna Gaye a je též nazývána Brakovou nebo Šuntskou. Jde o známý příběh z londýnského podsvětí, které ovládá zlodějský gang, v jehož čele stojí zkušený gangster Macheath zvaný Mackie Messer (Vojtěch Dyk). Stejnojmenný světoznámý song téměř zlidověl a dočkal se mnoha interpretací (např. slavná verze Louise Armstronga, u nás Miloše Kopeckého).

Další postavou hry je Jonathan Jeremiah Peachum (Jan Novotný), jenž se nemůže smířit se sňatkem Mackieho a své dcery Polly v podání Antonie Talackové. Do příběhu se zapojuje i - jak jinak než zkorumpovaná – policie, jejím šéfem je Jackie Brown (Alexej Pyško), dalšími postavami jsou Mackieho naoko těhotná milenka Lucy (Eva Vrbková) a lstivá vychytralá Jane (Sabina Králová).

Ivan Rajmont, který Žebráckou operu režíroval, se snaží, aby byl zřetelný jistý „vzdor“, který dýchá z Brechtova textu. Není téměř poznat, že „operu“ Gay napsal v osmnáctém století, jde o hru i dnes velmi aktuální. V Rajmontově pojetí této černé hudební komedie se objevuje množství vulgárních slov. Opera k nám mluví bez obalu i díky novému překladu Darji Ullrichové. Texty písní přeložil Jan Tošovský, který sprostými slovíčky nešetřil už vůbec.

Žebrácká opera bývá někdy považována za první světový muzikál

Muzikálový žánr je pro interprety fyzicky velmi náročný, pohyb dohromady se zpěvem nezvládne každý. Chápu, že mikroporty jsou finančně nákladná záležitost, ale to, že je herci hudebního představení v Národním divadle nemají, pochopit nedokážu. Mikrofon, který je tedy bohužel nedílnou součástí představení  občas viditelně bere postavám svobodu a energii. Držení mikrofonu umělce svazuje při zpěvu i pohybových kreacích. Herců je vám až líto, když někteří po dobře zazpívaném songu bojují se stojanem a mikrofon obtížně vracejí zpět na místo. Stojany navíc „okrášlují“ scénu (Martin Černý). Ta je v podstatě jednoduchá. S kostýmy Michaely Hořejší, které jsou současné, ladí, nijak neruší. Hra je inscenačně pojata moderně, snad proto, aby zapůsobila i na nejmladší diváky, které možná víc než mě zaujme například rekvizita v podobě velkého zvedajícího se pyje na posteli novomanželů. Nejsem puritán, ale šokovat za každou cenu, se mi zdá zbytečné. 

Herci si hru užívají

Délka představení  - trvá tři hodiny dvacet minut  - je jen díky písním únosná. A také díky výkonu Vojtěcha Dyka, kterému dal Rajmont velkou příležitost. Divákům, kteří Dyka  ještě neznali, předvedl, že je hercem mnoha talentů. Své role se zhostil skvěle. Hraje sebejistě a postavě Mackieho vtiskl svůdnost, důmyslnost a neotřelý šarm. Nemluvě o jeho zpěvu, který ční vysoko nad ostatními a koresponduje s pohybem. Působí lehce, chvílemi až mrazí. Přesto, že Vojtěch během představení téměř nesleze z jeviště, podává i na konci představení vynikající výkon. Svým projevem dokonce občas připomene herce Malcolma McDowella z filmu Stanleyho Kubricka Mechanický pomeranč.

Po velkou část představení je mu partnerkou Antonie Talacková (Polly). Na Antonii se příjemně dívá, ale je vidět, že ji hodně vysoké tóny hlasově namáhají. Bohužel písně musely být kvůli autorským právům zachovány v původní tónině. Je škoda, že Antonie nemůže zpívat níž, protože její hloubky zní příjemně. Zprvu mi v její postavě Polly chyběla větší dávka naivity. Avšak po sňatku s Macheathem a zjištění, že on je pěkné zvíře, se Polly promění ve zkušenou ženu, která si jde za svým. A tam Talacková ukázala proměnu do polohy, ve které je mnohem přirozenější.

Herci, jako jsou Eva Salzmannová a Jan Novotný, (rodiče Polly) srší energií, jsou dobrá dvojka. Hrají s jistou mírou nadsázky, která tomuto žánru náleží. Také po pěvecké stránce jsou dobří. Salzmannová má skvělý výraz, rytmus, a to nejen hudební, ale i herecký. Role životem otřískané „matky pluku“ se chopila se vší parádou, je pro ni jako dělaná. Mám vždy radost, když vidím herce, jak si svou roli užívá.

A když už jsem u užívání… Vyloženě jsem se bavila a těšila se na výstup Lucy v podání Evy Vrbkové, která předstírá těhotenství, aby si Mackieho udržela. Lucy s Mackiem byli na jevišti na sebe napojeni, hráli se zdravou dávkou ironie a sarkasmu. Po každém výstupu Evy Vrbkové mi bylo líto, že končí. Lucy není nikterak velká role, ale Vrbková ví naprosto jasně, jak ji hrát. Její herectví je srozumitelné, nechybí mu lehkost a přirozenost, se kterou vtipně zvládá své (často komické) výstupy. Stejně působí i její pěvecký projev, který diváka pobaví. O Evě je známo, že se v soukromí věnuje zpěvu a skládání písní.

Nesmím opomenout ani výborný živý orchestr. Po celou dobu představení hercům vydatně pomáhá. Bohužel, ne vždy zvítězí pravda a láska nad lží a nenávistí. O tom je Žebrácká opera. Gangster vítězí a neodchází s prázdnou, policie selhává, ale ani ona s prázdnou neodchází. Jak současné…

Možná by vážnější pojetí inscenace zapůsobilo překvapivě komičtěji. Ale možná si hra po pár reprízách, jak se říká „sedne“. Od celkového vyznění bych očekávala více energie, nadsázky a hravosti. 

O Brechtovi dodnes platí:

„Při vyslovení jména Bert Brecht máte jen dvě volby – buď neskonalý obdiv, nebo tvrdé odmítnutí.“

/Hans Mayer, jeden z nejvýznamnějších německých kritiků/

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
před 7 hhodinami

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025
Načítání...