Recenze: Tobruk - odvážný film o některých odvážných lidech

Autorský záměr natočit válečný film v podmínkách současné české kinematografie, financované víceméně bez podpory státu, je určitě činem hodným pozornosti. A to i z toho důvodu, že se jedná o téma, které se vrací k téměř zapomenuté a dnes nepříliš připomínané myšlence hrdinského boje českých vojáků za 2. světové války. Ve smršti teenagerských komedií, které kopírováním amerických vzorů tvoří páteř současného domácího mainstreamu, sympatický projekt národně vlasteneckého ražení zaujme.

Režisér Václav Marhoul vždy byl filmovým nadšencem, což dokazuje už jeho předchozí titul Mazaný Filip, kde se vyznává ze své lásky k symbolu americké drsné školy v postavě detektiva Phila Marlowa, pojaté v parodickém ztvárnění Tomáše Hanáka. Svůj dětský sen natočit válečný film si tu splňuje v podobě zralejší, než je jeho předchozí dílo -v pohledu na život českého oddílu v rámci obrany strategického Tobruku za 2. světové války proti německým vojskům Africa Corps generála Rommela.

Tobruk

je největším překvapením letošního roku v rámci domácí produkce. I při nižším rozpočtu nabízí překvapivě pestrý zážitek, který lze směle srovnat s formální kvalitou filmů americké produkce. Navíc představuje velmi osobní vhled do reality boje se všemi absurdními okolnostmi.

Faktické okolnosti válečného tažení pro film nejsou tak důležité, slouží zde jako vnější rámec pro intimní vhled do způsobu života vojáků v pouštním regionu i k zachycení atmosféry zákeřné války, kde hranice mezi životem a smrtí jsou tvárně všudypřítomné jako obrysy dun tvořící hlavní dějiště příběhu. Toto vnitřní, nevyzpytatelné napětí, kde si vojáci spolu s diváky nemohou být zcela jisti, co se odehraje další vteřinu, celý film prostupuje a vytváří zvláštní nedějovou dynamiku. Tobruk nevypráví epický děj, jen zachycuje určité okamžiky a atmosféry v životě vojáků, a tím se jim možná přibližuje více, než kdyby snaživě popisoval, jako se to děje ve většině válečných filmů klasického formátu.

Zvláštní atmosféry napínavého „vyčkávání“ vojáků na první výstřel v tichu, rušeném jen suchým šumem větru v oblacích písečných dun, připomínají kultovní scény vyčkávání Cheyennových hochů na Harmoniku na opuštěné železniční zastávce v úvodní scéně klasického spaghetti westernu Sergia Leoneho Tenkrát na Západě.

Sekvence dezerce hlavního hrdiny z bitevní vřavy a jeho nekonečné bloudění bez cíle fádní pouští až k hranici šílenství, představuje sugestivní a ryze obrazovou sekvenci zmaru bez jakýchkoliv dialogů. Absurdita boje se vyjevuje v klíčových scénách, šokujících tenkou hranicí mezi bytím a nebytím. V popisnějších momentech sledujeme přátelské vztahy mezi vojáky i zákeřné postavy z vlastních řad, zneužívající prostředí války k okázalému pošlapávání ostatních. Finální scéna nevyplacené pomoci se potom v tomto směru ukazuje jako zdrcující memento války obecně. Tomuto dojmu přispívají i vhodně vybrané typy herců, dosud známých spíše jen z divadel či televizních seriálů. Po dlouhé době tu namísto ikon našeho mediálního rybníčku vidíme autentické postavy ve střízlivé Marhoulově režii.

Je to film odvážný, který sugestivně vypráví o některých odvážných lidech, kteří kdysi dávno bojovali s nasazením života za svobodu, kterou už si dnes ani neuvědomujeme.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
20. 12. 2025

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025
Načítání...