Recenze: Mafiánská Suburra je jeden z nejšpinavějších zážitků roku

Ani téměř neustálý déšť, jenž pláče na špínu a hříchy Svatého města, nedokáže smýt krev, která je tu prolévána. A zdá se, že tomu tak bylo od dávných dob. Na úpatí Palatinu, pahorku, na němž byl Řím kdysi založen, se rozkládala pochybná starověká čtvrť Suburra, v níž si tehdy pokradmu podávali ruce prostitutky a zločinci s úctyhodnými senátory. A tak je jméno této historické stoky případným názvem i pro tento film, protože od těch dob se nic zásadního nezměnilo – a pakliže ano, tak k horšímu.

Téma (anti)mafiánských filmů v italské kinematografii zásadně otevřel režisér Damian Damiani a vytvořil tak společensky aktuální subžánr, kde upozornění „bylo natočeno podle skutečných událostí“ není účelovým markentingovým trikem, ale nepříjemnou, naléhavou a mrazivou realitou, nasáklou agresivitou a krví.

Své filmové tažení proti mafii zahájil Damiani (který si k tomu přizval Franca Nera) na přelomu šedesátých a sedmdesátých let dnes již klasickými opusy Den sovy, Vyšetřování skončilo – zapomeňte či Přiznání policejního komisaře prokurátorovi republiky (1971). Tuhle sérii pak korunoval populárním televizním seriálem Chobotnice (1984), jejíž chapadla se snaží utnout Michele Placido alias inspektor Corrado Cattani (šestá řada tohoto seriálu vznikla ve spolupráci s Českou televizí).

Režisér Suburry, odvážný skoro padesátník Stefano Sollima tak má na co navazovat. Jeho jméno a působivou režijní práci dobře znají diváci ČT2, kteří již několik týdnů sledují jeho úspěšný televizní seriál Gomora, reflektující nelítostný boj neapolské mafie o rozdělení vlivu nad městem. V podobně nekompromisním stylu se odvíjí i hypnoticky mrazivá Suburra, jejíž děj přenesl Solima do Říma a utopil ho v krvi, korupci a násilí.

Organizované podsvětí si to tu (za zlověstného přispění rodin z jihu a v nezbytné spolupráci se zkorumpovanými politiky a klérem) rozdává ve volném stylu, kdy sem tam někoho srazí auto, vzduch postupně houstne olovem a občas se někdo vykuchá nebo podřízne jako podsvinče postaru nožem. Ve hře je totiž hodně výživný projekt, který by měl pobřeží periferní Ostie proměnit v luxusní italské Las Vegas a z něhož je třeba na samém počátku urvat pro sebe co největší kus.

Amorální a rdousivá

Film se s diváky nemaže a letí jako kulka, které sotva stačí uhnout (takže hlavně zpočátku je třeba dávat bacha, aby se v ději neztratili), herci jsou přesvědčiví a kamera je sugestivní, temná, zlověstná a prosáklá násilím a deštěm jako krutá římská noc, kterou tak často snímá.

Řím je tu představen spíše jako město zločinu nežli proklamované svatosti, kde na kladnou figuru nenarazíš, a ten, kdo má ještě čisté ruce, si je musí povinně ušpinit, aby nemohl bonzovat bengům. Suburra je brutální, amorální a rdousivá, sugestivní, nekompromisní, špinavá a úchylná mafiánská deka, ultimátní řežba, kde všichni chtějí mít nejlepší místo u koryta, ze kterého se ale musí nejdříve nalokat čerstvé krve. Je to syrový (klidně zaměň za surový) film, který dá zabrat a vyžaduje diváckou odolnost  - jeden z nejdusnějších a nejšpinavějších zážitků roku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
včera v 09:50

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
včera v 09:00

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025
Načítání...